• challe 1

ungförälder?

är jag en ung förälder? jag fyller 22 i sommar och väntar mitt andra barn till hösten. min första fick jag när jag var 20. grejjen är att jag läser över allt, att unga mammor känner sig lite kränkta att folk kollar snett på dom, att dom får dumma kommentarer osv. Jag har inte märkt av något sånt. Har jag skygglappar på? Ser jag kanske äldre ut än jag är? Finns det andra unga föräldrar som aldrig fått kommentarer eller snea blickar?

• Svar på tråden ungförälder?
  • mammamaddis

jag va 17 när jag fick min första är 20 nu när jag får min 3dje :D jag har då aldrig fått nå kostiga blickar lr komentarer snarare tvärt om dom kollar på barnen och flinar ibland kan dom säga gu vilken duktig ung mamma hihi :P

• Lantani

Jag har inte lagt märke till så mycket snea blickar faktiskt, inte vad jag lagt märke till iaf. Några kommentarer av släkten precis när de fick reda på att jag var gravid, men annars ingenting sånt. Hade precis fyllt 20 några dagar innan sonen föddes.

• challe 1

ja då var vi flera då. så märkligt att endel får så mycket kommentarer. kanske inte beror på åldern alls, bara nått omgivningen skyller på?

• Pretty Banana

Jag har märkt att de unga mammor som jag själv kollar på, är de som på något sätt sticker ut. Det kan vara kläderna - att mamman går omkring med en barnvagn en tisdagsförmiddag iklädd svarta stövlar och kort kjol, eller att hon har sminkat sig för mycket. Ibland kollar jag för att mamman är smal och snygg, och så tänker jag "hur fan kan hon ha så platt mage när hon precis har fött barn?". Och ibland är det beteendet som gör att jag tittar. Häromdagen såg jag till exempel en ung mamma stå och prata med sina kompisar, några meter från en barnvagn, och i vagnen låg ett alldeles nyfött barn med för lite kläder på sig och snuttade på en flaska som mamman stoppat in i munnen på henne och sedan lutat mot en kudde så att hon inte skulle behöva hålla i den. Det såg väldigt illa ut, och den tjejen fick många blickar, inte bara från mig.

Jag märkte även själv när jag färgade håret blont, att jag plötsligt fick en massa blickar från "äldre", speciellt när jag hade smink på mig. Nu har jag färgat håret brunt igen, och nu är det aldrig någon som tittar.

Så jag tror att du inte får några blickar för att du "passar in", eller vad man ska säga, men ung förälder tycker jag att du är. Inte FÖR ung alltså, men ung.

• Älsko

fick mitt första när jag var 18 skulle fylla 19 och har bara fått posetiva kommentarer faktiskt enormt posetiva kommentarer inga negativa alls eller negativa blickar, skulle jag få det tror jag mer det är för avendsjukans skull..Väntar nu mitt andra i december blir 20 i år :)

• Malleh

Nja jag själv har knallrött hår och inte fasiken är det någon som tittar snett på mig för det. Folk verkar jämt tro att jag är äldre än vad jag är... Det är lite smått irreterande när jag redan har ångest för min ålder (18 år).

Dessa unga mammor som har problem skapar sina egna problem förmodligen. Om man vill synas, då syns man oftast garanterat.
    Samtidigt tar dessa personer oftast saker sällan med en nypa salt. De säger sällan emot om de tycker att personen i sig gör fel osv osv.

• janniahlholm

Alla är superpositiva till min graviditet också :) ska ha i december och fyller 19 i Juli :)

hoppas allt går bra! :)

Svar på tråden ungförälder?