Jag har märkt att de unga mammor som jag själv kollar på, är de som på något sätt sticker ut. Det kan vara kläderna - att mamman går omkring med en barnvagn en tisdagsförmiddag iklädd svarta stövlar och kort kjol, eller att hon har sminkat sig för mycket. Ibland kollar jag för att mamman är smal och snygg, och så tänker jag "hur fan kan hon ha så platt mage när hon precis har fött barn?". Och ibland är det beteendet som gör att jag tittar. Häromdagen såg jag till exempel en ung mamma stå och prata med sina kompisar, några meter från en barnvagn, och i vagnen låg ett alldeles nyfött barn med för lite kläder på sig och snuttade på en flaska som mamman stoppat in i munnen på henne och sedan lutat mot en kudde så att hon inte skulle behöva hålla i den. Det såg väldigt illa ut, och den tjejen fick många blickar, inte bara från mig.
Jag märkte även själv när jag färgade håret blont, att jag plötsligt fick en massa blickar från "äldre", speciellt när jag hade smink på mig. Nu har jag färgat håret brunt igen, och nu är det aldrig någon som tittar.
Så jag tror att du inte får några blickar för att du "passar in", eller vad man ska säga, men ung förälder tycker jag att du är. Inte FÖR ung alltså, men ung.