• Calandivaa

När sänka spjälsäng?

Har en spjälsäng med två lägen, när ska man sänka den från den översta?
    Någon som vet? :)

• Svar på tråden När sänka spjälsäng?
  • Frontline

Vi sänkte när vi ansåg att han kunde ta sig över så med andra ord finns det ju ingen viss ålder som man kan säga...

• Calandivaa

Okej, jag läste någonstans att man ska sänka vid tre månader men jag tyckte det var himla tidigt, okej, våran pojk snurrar o har sig men jag tror knappast han slänger sig över.. Fast barn förvånar :P

• Utlandssvensk

Vâr dotter är nu 8 mânader och det är nog dags att sänka den nu eftersom hon börjar ta stöd för att hala sig upp pâ fötter. Än har hon inte lyckats, men en vacker dag sâ gâr det o dâ är det bäst att den inte är pâ översta läget.

• Calandivaa

Oj, ja det är nog bäst så hon inte faller i golvet :)
    Kan nog vänta ett tag till då :)

• hallonpannkaka

Vi sänkte till "mitten-läget" på vår säng när dottern var ca 5 månader. Då hade hon listat ut hur man drog sig upp genom att hålla sig i stängerna.
    Sänk för tidigt än för sent, du vet aldrig när din son klurar ut hur man gör :)

Men innan han kan sitta borde det ju inte vara någon fara.

• Calandivaa

Han är bara 3 månader, dock tidig, men han kan inte sitta ännu, rullar snart över från rygg till mage men inte mycket mer än så, tror att jag väntar ett litet tag till iala fall :)

Tack för svaren :)

• Quinny
    Man ska alltid ligga ett steg före barnet :) Men 3 månader låter tidigt att man skulle behöva sänka sängen, då kan de ju inte sätta sig upp, eller än mindre ställa sig upp :)

Vi sänkte när dottern var 5-6 månader, när hon satt upp. Sen började hon ställa sig upp vid 7 månader, så det var tur vi sänkte redan då! :)
  • L0ved

Vi sänkte dotterns säng när hon började försöka sitta upp själv.

• paloma84
    L0ved skrev 2009-05-14 19:14:31 följande:
    Vi sänkte dotterns säng när hon började försöka sitta upp själv.
    Vi med. Vi sänkte för några dagar sen och dottern är snart 7 1/2 månad.
  • Siri2006

Vår dotter rullade runt vid fyra månader och då sänkte vi den eftersom det kändes som att hon snart skulle kunna dra sig uppåt själv (båda våra barn är väldigt starka i rygg och så).
    Sonen är nu fem månader och vi kommer sänka den snart.

• Emelianfian

Vi sänkte när dottern kunde sitta själv (5.5mån)

Man får går på sin egna känsla kolla vad barnet kan och vad det håller på att lära sig. Är barnet på gång att kunna dra sig upp eller sitta själv så kanske det är dags att sänka.

♥ mamma till världens finaste barn ♥
  • emertin

Vi bytte från vagga till spjälsäng när sonen var 5-månader och monterade sängen i lägsta läget direkt. Fast nu har jag haft ont i ryggen i snart en månad av att lyfta honom i och ur sängen

Någon som har några bra tips? Vi har en Hensvik från IKEA

• PetraMunchen

När de börjar sitta, krypa och resa sig. Man ser ju när barnet börjar bli så rörligt att de kan klättra/falla ur. Vi bytte nog runt 5,5 månader, men vår lilla var tidig. Kröp vid 6 mån och kunde gå vid 9,5 mån. Men man vill ju försöka passa ihop det med att de kan ställa sig upp. Så slipper man böja sig ner för att lyfta upp. För så fort dom kan ställa sig gör de ju ofta det hela tiden.

• februari tjej

Vi sänkte när dottern kunde sitta själv.

Svar på tråden När sänka spjälsäng?