ENKLA recept med kycklingfileer?
Någon som har?
ska helst lagas i ugn.
*hoppas*
Någon som har?
ska helst lagas i ugn.
*hoppas*
fyll med hackad tomat och fetaost in ugn
smula över fetaost och häll grädde över in i ugn
Absolut!!!!
Marinera kycklingfileérna (4st) i ½ liter Sweet chili sås över natten om de är frusna och i ett par timmar om de är tinade.
Lägg filérna i en ugnsfastform och häll över såsen (gärna lite extra)
Låt dem stå i ugnen ca 1 timma på 150 grader.
Inte alls starkt vilket man ju kan tro men otroligt saftigt och gott.
Jag brukar göra på ett par kilo filé och sedan frysa in, antingen hela eller som färdig salladskyckling.
Lycka till!!
Jag geggar ihop en egen marinad. T.ex. kycklingfond, soya, tacokrydda/tikka masalakrydda, peppar, salt, tomatpure, chilipulver osv beroende på vad man vill ha)
Jag låter kycklingfileerna vara tinade på ytan men inte inuti. Jag smörjer in dem i marinaden och lägger dem helt täcka i folie i en ugnsform i ugnen på kanske 175-200-225 grader (lite olika). Brukar titta till dem efter ca 20 minuter, och sedan tätare därefter.
Saftigt och gott =) Jag äter basmatiris till detta och gör en sås på matlagningsgrädde med kycklingfond, peppar och soya i.
alla 3 lät goda :)
Mera???
Sambal oelekform
4 port.
kycklingfiléer, fläskfiléer el. skivade kotletter
5 dl cremé fraiche
3 dl grädde
1 dl kinesisk soja
2-4 tsk sambal oelek
(+ ev. 3 msk chutney)
Lägg rå kyckling eller kött i en form.
Blanda alla övriga ingredienser och häll blandningen över kycklingen/köttet.
Tillaga i 175 grader i ca.1,5 timme.
Servera med ris eller pressad potatis!
(är våran FAVORIT här:) Det var väldigt gott och väldigt lite jobb med det.
Mumsiga kycklingen
6 pers
6 st kycklingfiléer
2 burkar creme fraiche
1 hg rökt skivad skinka skuren i bitar
3 msk hackad persilja
2 dl lagrad riven ost
1-2 msk fransk senap
½-1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Blanda creme fraichen med skinkan, senapen, persiljan och osten. Lägg filéerna i en smord ugnssäker form, ha på salt ochpeppar och bred över blandningen. Ställ in i ugnen, 225 grader i 30 - 35 minuter. Serveras med ris, pasta eller potatis.
* Snitta kycklingfileérna på längden (dock inte så att de blir i två delar), lägg i smulad fetaost, färsk basilika, hackad färsk vitlök och vik ihop. Vill man kan man slå en baconskiva runt filéen. Bryn till i panna eller lägg i ugnsfast form direkt och stek i ugnen. Mycket gott!
* Lägg filéerna i ugnsfast form, pensla med lite soya och sen på med grillkrydda och några droppar olivolja. Stek i ugn. Ha ris, potatis, sallad till. Sås brukar jag skippa om man har en rejäl sallad. Lite nyttigare med
* Inte i ugn men ändå enkelt: Skär kycklingfiléerna i mindre bitar och bryn i panna, tillsätt Creme Fraiche Franska örter, lite dragon, vitlök om man vill och en liten skvätt grädde (också det om man vill) och låt puttra några minuter. Klart!
Åh den här tråden blev jag helt förtjust i Vi älskar kyckling här hemma, både barn och vuxna, och ni alla har ju jätegoda recept att dela med er av! Mmmmm
Förlåt TS men får man fråga i denna tråd om lite festrätter som andra lagar med kyckling med?
Tacokyckling
kycklingfiléer
3 dl grädde
1 dl riven ost
1 påse tacokrydda
sesamfrö (kan uteslutas)
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar 2-3 bitar per filé, badda dom med sesamfrön.
Stek bitarna och lägg dom i en ugnsäkerform.
Vispa grädde fluffig och häll i tacokrydda och osten.
Häll gräddblandningen över kycklingen, in i ugnen i 200 grader i ca 20-30 min.
Servera med ris och en god sallad.
Super gott!!!
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Flygande Jakob
Kycklingfilér
mellangrädde
cremé fraiche
paprikapulver
chilisause
peppar
banan
Skär fileérna i skivor och varva dem med bananen även den i skivor. Blanda grädde, cremé fraiche chilisause och kryddor häll över och ställ in i ugnen 200grader i 20-25 minuter. Koka ris till, serverade kokta morötter och broccoli bredvid. Man kan även ha i bacon och jordnötter.
hmm varför vart de så konstigt???
Prova detta:
Eldröd tandoorigryta
2-3 stekta/ugnslagade kycklingfileer i tärningar (alternativt rensad färdiggrillad kyckling från affären)
ca 5-6 dl vatten
4-6 tsk tandoori currypasta (glasburk med röd gegga vid asiatiska/indiska mathyllan)
Maizena
Koka upp vattnet med currypastan (detta blir en eldröd gryta). Släng i kycklingbitarna och red sedan med maizena. Servera med basmatiris, naanbröd och majs/grönsallad.
Älskar detta för att det är en god gryta utan grädde och liknande, känns inte fett och onyttigt. Man kan ha i grädde eller mjölk om man är lite mesig, men jag tycker att man tappar mycket av den goda smaken då.