• sari

håravfall på barn

Är det någon som har barn som tappat mycket hår?
    Vårt barn 6 år tappar just nu väldigt mycket hår och jag börjar känna mig orolig. Vi var hos doktorn idag och fick inget definitivt svar av honom. Men han trodde att håravfallet berodde på en kraftig infektion/infuensan som vårt barn hade för tre månader sen. Någon som varit med om det? När slutar håravfallet i så fall? håravfallet är jämt och vi ser tack och lov inga kala fläckar. Det har nu hållt på i tre veckor. Man lite fixerad och ser hår överallt på golvet. Sånt som man inte noterar i vanliga fall. Kanske tappas det hår annars också, utan att vi tänkt på det. Hur mycket hår tappar barn i vanliga fall? Vårt barn har väldigt tjockt hår så håret ser fortfaranade fint ut.

• Svar på tråden håravfall på barn
  • Annie82

Hej.

Min dotter har alopecia och det innebär attman drabbas av håravfall. Hon tappar dock sitt hår fläckvis. Vid ett tllfälle så mådde hon väldigt dåligt, vilket resulterade i undervikt. Vi kunde då se att hennes hårkvalite var superdålig. Tunnt och stripigt blev håret, men då hon ökade i vikt så tjockade håret på sig.

Om det vore alopecia borde hon nog tappa håret mer fläckvis, så läkarens koppling till en infektion låter ju ganska troligt.

Hoppas det går bra!

• sari

Tack för svar.

Tappar man alltid håret fläckvis vid alopecia?

• snart tre

Nej, det gör man inte! Min son har alopecia och första gången hans hår rök så rasade det av på huvudet på en vecka. Några sk fläckar fick han inte som sedan utvidgade sig utan det bara föll av i drivor. Så det är helt olika.

Svar på tråden håravfall på barn