• Tjimtjom

Tapet o golv till dockskåp/tittskåp

Sonen har..ehm...."pimpat" sin storasysters dockskåp med svart tuschpennap. Det är verkligen inte vackert. För något år sen såg jag att Panduro hobby hade mönstrad tapet o golv till dockskåp/tittskåp. Kollade efter det på deras hemsida nu men hittar inget. Är det nån som vet om dom har kvar det eller om det finns nåt annat ställe?

• Svar på tråden Tapet o golv till dockskåp/tittskåp
  • Mammut och Papput

Min mamma gjorde ett eget dockskåp när hon var liten och hon tog slattar av riktiga tapeter och golv.

Kanske har du något fin tapet över hemma eller att någon annan har det? Kanske någon tapetfirma? En ful fuling är ju att ta tapetprover, men det känns inte riktigt ok =)

• Tjimtjom

Jo, vi har tapetserat precis så vi har lite tapet över som jag tänkte tapetsera dom vanliga rummen med.
    Men jag skulle vilja ha dom där tittskåpstapeterna till kök o badrum. Vet att det fanns tapet med pärlspontsmönster o kakel. Sen fanns det parkettmönstrat papper till golven.
    I värsta fall får jag väl måla golven men det hade varit kul med "parkett"

• Kaydina

Eller ta presentpapper, där kan du ju hitta småmönstrat som passar bra i dockskåp.

• Tjimtjom
    Kaydina skrev 2009-05-14 22:29:29 följande:
    Eller ta presentpapper, där kan du ju hitta småmönstrat som passar bra i dockskåp.
    Tack för tipset. Ska kolla om jag hittar nåt kul.
  • Tjimtjom

Mammut och Papput skrev 2009-05-14 22:32:50 följande:

Sedan finns ju dekorationspapper på panduro och i hobbyaffärerSök på tapet på denna sidawww.samlarting.se/
    Men shit vilka grejer! Har letat efter liknande dockskåp men bara hittat på tradera. Kanske inte är aktuellt än, men när dottern blir större. Dom var inte så farligt dyra heller
  • Tjimtjom

Skönt Hemma skrev 2009-05-16 23:35:37 följande:

Ett litet tips är Tradera.skonthemma.blogg.se
    Mmm, jo visst. Men det är så mycket skit där åxå. Guldkornen försvinner i mängden av skräp dom säljer.
  • Tjimtjom
    Champagne skrev 2009-05-16 23:40:55 följande:
    Jag tog små bilder på tapeter på nätet och pusslade ihop dem så att de fyllde ett A4-ark. Sen skrev jag ut det och tapetserade om. Gjorde en tråd om det www.familjeliv.se/Forum-5-179/m40145197.html
    Men vad smart. Det ska jag absolut testa
  • Fru U

Rekommenderar verkligen skalaminimal. Har handlat där flera gånger och Agnetha som har affären och skalaminimals forum är toppen att ha att göra med

• Tjimtjom

Fru U skrev 2009-05-16 23:48:25 följande:

Rekommenderar verkligen skalaminimal. Har handlat där flera gånger och Agnetha som har affären och skalaminimals forum är toppen att ha att göra med
    Dom hade ju helt underbara dockskåp
    Blev lite sugen på att bygga ett eget i samma stil som deras...men lite mer barnvänligt
  • Fru U

Ja, de skåp de har är nog inte så bra för små fingrar men för oss vuxna så är de fina

/miniatyristen/modellbyggaren

• Tjimtjom

Fru U skrev 2009-05-16 23:54:54 följande:

Ja, de skåp de har är nog inte så bra för små fingrar men för oss vuxna så är de fina /miniatyristen/modellbyggaren
    Min "granne" bygger sånna o säljer, men dom sa inte förrän runt 10 år. Får väl se om hon fortfarande är intresserad då.
    Tycker det verkar som om möblerna till den skalan är billigare än Lundby?
  • Fru U

Det är helt klart lättare att hitta billiga möbler i skala 1:12 än till lundby ofta pga att de möblerna är klumpigare än man oftast vill ha till 1:12

men om hon leker med lundby (och inte de enklare trädockskåpen, tänker på brio o dylikt) så borde den andra skalan gå bra. 1:12 är större än lundby som är 1:18

• Tjimtjom

Fru U skrev 2009-05-17 00:09:48 följande:

Det är helt klart lättare att hitta billiga möbler i skala 1:12 än till lundby ofta pga att de möblerna är klumpigare än man oftast vill ha till 1:12men om hon leker med lundby (och inte de enklare trädockskåpen, tänker på brio o dylikt) så borde den andra skalan gå bra. 1:12 är större än lundby som är 1:18
    Tänkte mest om man skulle bygga ett dockskåp själv som passar tittskåpsmöblerna. Hon en del sånna möbler till lundby-skåpet o dom har hållt mycket bättre än Lundby orginal.
Svar på tråden Tapet o golv till dockskåp/tittskåp