• Killen

personalkooperativ förskola, vad är det?

Hej.

När man har sitt barn på ett föräldrakooperativ så måste man vara med å jobba el täcka upp när någon i personalen är sjuk, men såg att ett dagis vi tittat på är ett personalkooperativ å då är min fråga vad det innebär. Är det likt ett föräldrakooperativ att man måste hjälpa till, eller funkar det som ett vanligt kommunalt dagis?

Någon som har erfarenheter från personalkooperativ?

Mvh Killen

• Svar på tråden personalkooperativ förskola, vad är det?
  • Alvi

Jag har jobbat på ett personalkooperativ, och det jag kan komma på som är skillnad... är att just den förskolan blev ett kopperativ efter att kommunen ville lägga ner det - då tog hon som numera är "föreståndare" och köpte upp den...!

Eftersom mycket hänger på ekonomi, så städade vi själva varannan dag, och fick hjälp varannan dag, vi lagade dessutom maten själva.

Föräldrarna var inte med så mycket, dvs inget föräldra-tvång eller vad man ska kalla det.

Ett föräldrakooperativ drivs i stort sett av föräldrarna, ett personalkooperativ drivs av personalen - istället för av kommunen.

Hoppas du blev lite klokare... =)

P.s. Enligt min erfarenhet (som är ganska stor) så är privata ställen, hur de än drivs, bättre än kommunala - ekonomin är bättre, och jag har upplevt att personalen trivs bättre, mer sammanhållning.

• Killen

Hej Sisu.

Tack nu har jag förstått skillnaden, i Nacka kommun får man ställa sig i kö till 5 olika förskolor, så jag tänkte sätta som alternativ 1 ett personalkooperativ men bara det att dom har endast 19 barn på det stället å det är 124 som står i kö till dom, medans det är 50 barn på varje kommunalt som ligger inärheten och till dom kommunala är det "bara" 50-60 i kö.

Så chansen att vi skulle få en plats på personalkooperativet är ganska liten. i och för sig så ska vi vara hemma med vårt barn tills det är 20-24 månader vilket betyder att vi står ganska länge i kön gämfört med dom som bara är hemma 12mån. Desto längre kötid desto längre fram i kön för dagisplats.

Vi får se....

Tack för ditt svar

Mvh Killen

Svar på tråden personalkooperativ förskola, vad är det?