Akta er för att starta eget vid sidan av erat vanliga arbete
Som rubriken säger. Tänk efter en extra gång innan ni startar ett eget företag vid sidan av erat vanliga arbete.
Vi har ett handelsbolag som startades 1 juli 2007. Januari 2008 blev jag mammaledig och var hemma 1 år. När jag skulle komma tillbaka till mitt arbete hade det blivit varsel och jag blev arbetsbefriad och fick gå den 13 mars i år. Sen dess har det varit papper fram och tillbaka till a-kassan. Nu har dom kommit fram till det att eftersom att jag inte har haft företaget i 12 månader sammtidigt som jag arbetat heltid kan jag inte anse det som en bisyssla utan då har jag ett företag nu och är inte arbetslös. Det är bara det att vi startade handelsbolag för att vara ärliga och göra rätt för oss och betala skatt och moms. Vi har en uppfödning utav Rottweiler. Ena året kanske vi inte har några kullar alls och året där på kanske vi har 2 kullar. Det beror på hundar och om man hittar någon hane. Men a-kassan anser att det är ett företag så därför har jag inte rätt till a-kasse ersättning.
Någon mer som varit med om detta? Hur har ni gått till väga? Tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 10:00
Nu stänger jag den här tråden, då vi har fått påhopp om varför vi parar den och den hunden, vilket inte har med den här tråden att göra. Om ni vill hoppa på oss om parningar så maila till oss istället.