• kattengustav

Akta er för att starta eget vid sidan av erat vanliga arbete

Som rubriken säger. Tänk efter en extra gång innan ni startar ett eget företag vid sidan av erat vanliga arbete.
    Vi har ett handelsbolag som startades 1 juli 2007. Januari 2008 blev jag mammaledig och var hemma 1 år. När jag skulle komma tillbaka till mitt arbete hade det blivit varsel och jag blev arbetsbefriad och fick gå den 13 mars i år. Sen dess har det varit papper fram och tillbaka till a-kassan. Nu har dom kommit fram till det att eftersom att jag inte har haft företaget i 12 månader sammtidigt som jag arbetat heltid kan jag inte anse det som en bisyssla utan då har jag ett företag nu och är inte arbetslös. Det är bara det att vi startade handelsbolag för att vara ärliga och göra rätt för oss och betala skatt och moms. Vi har en uppfödning utav Rottweiler. Ena året kanske vi inte har några kullar alls och året där på kanske vi har 2 kullar. Det beror på hundar och om man hittar någon hane. Men a-kassan anser att det är ett företag så därför har jag inte rätt till a-kasse ersättning.
    Någon mer som varit med om detta? Hur har ni gått till väga? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 10:00
    Nu stänger jag den här tråden, då vi har fått påhopp om varför vi parar den och den hunden, vilket inte har med den här tråden att göra. Om ni vill hoppa på oss om parningar så maila till oss istället.

• Svar på tråden Akta er för att starta eget vid sidan av erat vanliga arbete
  • mackeluring

Så här har jag uppfattat det. Om du har en bisyssla (eller enskilt bolag) så är det inte något som du "lever" på och räknas då inte som en inkomst för brödfödan. Vet inte hur länge man måste ha haft bisysslan innan arblöshet för att det ska räknas som bisyssla heller. Blev varslad för några år sedan så jag kollade med facket. De sa att det var ok för jag hade haft enskild firma i tre år då. Alltså skulle jag få stämpla. Tack och lov drogs varslet tillbaka.

Av det som du skriver i TS så tror jag att de har rätt. Tyvärr.

• kattengustav
    mackeluring skrev 2009-05-14 23:55:46 följande:
    Så här har jag uppfattat det. Om du har en bisyssla (eller enskilt bolag) så är det inte något som du "lever" på och räknas då inte som en inkomst för brödfödan. Vet inte hur länge man måste ha haft bisysslan innan arblöshet för att det ska räknas som bisyssla heller. Blev varslad för några år sedan så jag kollade med facket. De sa att det var ok för jag hade haft enskild firma i tre år då. Alltså skulle jag få stämpla. Tack och lov drogs varslet tillbaka.Av det som du skriver i TS så tror jag att de har rätt. Tyvärr.
    Tycker rent ut sagt att det är för jävligt. Här föder man ett barn i Sverige och vad är tacken för det. En kniv i ryggen.
  • mackeluring
    kattengustav skrev 2009-05-15 00:01:26 följande:
    Tycker rent ut sagt att det är för jävligt. Här föder man ett barn i Sverige och vad är tacken för det. En kniv i ryggen.
    Jo jag lider med dej. Har du hört om du kan få ersättning om du avvecklar företaget? Minns inte vad facket svarade mej när jag frågade om just detta.
  • kattengustav
    mackeluring skrev 2009-05-15 00:05:57 följande:
    Jo jag lider med dej. Har du hört om du kan få ersättning om du avvecklar företaget? Minns inte vad facket svarade mej när jag frågade om just detta.
    Antingen ska jag sälja min del till någon annan eller så ska jag skriva över allt på min man, men då måste han omvandla firman till enskildfirma och då kommer dom slå ner på det när han blir arbetslös i juli att han inte haft det som en bisyssla i 12 månader. Vi kan inte avveckla firman eftersom att vi just nu har 13 valpar som ska säljas plus att vi har en tik som är dräcktig och ska ha valpar i slutet utav maj som vi ska sälja. Skattemyndigheten är inte så glada på att man kör svart.
  • mackeluring
    kattengustav skrev 2009-05-15 00:10:05 följande:
    Antingen ska jag sälja min del till någon annan eller så ska jag skriva över allt på min man, men då måste han omvandla firman till enskildfirma och då kommer dom slå ner på det när han blir arbetslös i juli att han inte haft det som en bisyssla i 12 månader. Vi kan inte avveckla firman eftersom att vi just nu har 13 valpar som ska säljas plus att vi har en tik som är dräcktig och ska ha valpar i slutet utav maj som vi ska sälja. Skattemyndigheten är inte så glada på att man kör svart.
    Då ska ni inte avveckla! Ja skattemyndigheten gillar inte svartjobb. Vet det

Hoppas att ni kanske kan leva på hunduppfödning ett tag.
  • kattengustav
    mackeluring skrev 2009-05-15 00:17:08 följande:
    Då ska ni inte avveckla! Ja skattemyndigheten gillar inte svartjobb. Vet det Hoppas att ni kanske kan leva på hunduppfödning ett tag.
    Det går inte att leva på. Man gå back varje kull man har med tanke på hur mycket det kostar att registrera, vetrinärsbesikta och föda upp valparna. Vi har våran andra kull nu och dom är 12 valpar plus att vi har fått operera en valp som är 10 veckor och bara det kostade nästan 4000 kr. Registreringen utav 12 valpar kostar 4500 kr plus vetrinärskostnader på 6000 kr och sen ska revisorn ha 5000 kr och foder till hundarna eftersom att dom inte diar av sin mamma längre. Så vi går back varje gång vi har en kull. När vi har betalat skatt och moms på hundvalparna vi säljer så har vi 4500 kr kvar och det ska gå till försäkringar på hundar, mat till hundarna plus underhåll på hundgårdar och allt. Vi har inte plockat ut ett enda öre ur företaget och kommer aldrig kunna göra det heller.
  • Hemligalåda

Heja Sverige, eller hur?

• kattengustav
    Hemligalåda skrev 2009-05-15 00:22:57 följande:
    Heja Sverige, eller hur?
    Ja, håller med dig. Det är helt sjukt.
  • skorpionen80

Nu vet jag inte hur det är med hundar, men har man kattuppfödning behöver man inte starta ett bolag pga det! Det blir en hobbyverksamhet istället och så vitt jag förstått det så kan man ha det vid sidan om och kan stämpla då också.

Vad har ditt barn med saken att göra?

• kattengustav
    skorpionen80 skrev 2009-05-15 09:11:30 följande:
    Nu vet jag inte hur det är med hundar, men har man kattuppfödning behöver man inte starta ett bolag pga det! Det blir en hobbyverksamhet istället och så vitt jag förstått det så kan man ha det vid sidan om och kan stämpla då också. Vad har ditt barn med saken att göra?
    Jag har inte sagt att min dotter har nått med det att göra.
    Hundarna säljs för så pass mycket att man kommer upp i så pass mycket så det går inte som hobbyverksamhet. För hobbyverksamhet är bara upp till 30 000 kr tror jag det är.
Svar på tråden Akta er för att starta eget vid sidan av erat vanliga arbete