• Anonym

Socutredning!

Socialen har påbörjat en utredning angående mitt barn till följd av en orosanmälan som har kommit in. Nu undrar jag bara hur många möten, hembesök etc. som är vanligt att ha under en utredning? Hur lång tid kan en sådan här utredning ta? Den har nu pågått i mer än en månad och jag ska först nu in på första mötet...

• Svar på tråden Socutredning!
  • Anonym (soc sekr)

Din fråga går inte riktigt att svara på. Hur omfattande utredningen blir och hur många besök, möten osv det blir beror på hur just er situation ser ut och vad anmälan gäller. Dock ska utredningen vara klar inom 4 månader.

• Anonym (( en som vet))

Det är 6 månader ( för mig var det 6 månader ) och det beror på mycket anmälan och massa annat .

• Anonym (vet hur det känn)

hej jag vet att i halland så är det fyra månade det är lag på det att dom inte får hålla på längre.. hos mig hadde dom hembesök två gånger. sen va vi där 4 gånger tror jag.
    men visa att du vet vad ditt barn vill och att du sätter han/hon i centrum sätt dig på golvet och lek med barnet när dom pratar och visa att han/hon betyder mest och att det är viktigare med barnet att det har det bra skulle det bli leset eller något skit i dom lysna på barnet så dom ser att du bryr dig och tar hand om barnet.
    jag tvivlar inte på att du skulle vara dålig förälder men så gjorde jag och det hände inget med oss inga följder ingte alls..
    jag satte min son i fokus hela tiden.. och säg inte att det är jobbigt det kan vara det jag vet men säg det inte ljug hellre och få det att låta så bra som möjligt ni är ute och leker och på promenad ni är hoss andra mammor och så.. så ska det lösa sig..
    jag kan gå råd och stöd har gått igenom det för inte så längesen.

• Anonym

Det är fyra månader inom lag, men sen har de rätt att förlänga den. Men det meddelar de dej om när det börjar närma sej slutet av utredningen. Oftast under dessa 4 månader så blir det hemsbesök, ett el flera. Sen kontaktar de skolan el dagis/fritis för att höra hur ditt barn mår... Osv. Har oftast en lista av frågor de frågar skolan och dagis/fritids osv.

Detta är vad jag lärt mej om soc el hört.. :)
    Så är inte helt 100 på att det går till så i alla fall heller..

• Anonym

4 månader tar det.
    dom har samtal och pratar med dagis/skola.

• Anonym

4 månader, hur många samtal osv det blir vet man inte utan det visar sig under utredningen. Hos oss var de 4 ggr och 1 gång på dagis. Vi fick OK stämpel i rumpan

• Anonym

Normal tid för utredning är 4 månader men i vissa fall kan socialtjänsten få förlängd utredningstid. Hur många utredningssamtal,barnsamtal eller hembesök som genomförs är individuellt utifrån vad som krävs för att karlägga barnets behov.

När jag utreder ligger snittet på ca. 3 träffar med föräldrar var för sig eller ihop beroende på situation, 2 barnsamtal. Utöver det kontakt med nätverk, bvc,skola,fsk etc, tar del av tidigare utredningar.

Svar på tråden Socutredning!