• Siberg

Regler vid beordrad övertid??

Jag undrar vad vi som tjänstemän har för rätt när det gäller beordrad övertid.
    På vår arbetsplats (godskontor) är vi väldigt lite personal.
    Vilket gör oss utsatta vid sjukdom, semestrar och dylikt.
    Vad är det eg som gäller när man pratar om beordrad övertid?
    Om min kollega ringer sig sjuk, kan arbetsgivaren tvinga oss att jobba över bara för att vi har oturen att inte ha någon ersättare att använda oss av?
    De är så jäkla bortskämda med att vi alltid löser allt här, och vi börjar tröttna.
    Känns som vi normalt sett gör 1,5 persons arbete när vi är FULL personalstyrka,
    och då förväntar de sig ÄNDÅ att vi ska ersätta kollegorna när de av olika anledningar behöver vara frånvarande... Aldrig någon tacksamhet enbart mera krav. Ger man lillfingret tar de hela handen *Suck*

• Svar på tråden Regler vid beordrad övertid??
  • smis

Det är svårt att ändra en arbetsgivare när det gäller sådant här. men jag tycker ni borde prata ihop er i arbetsgruppen och att ni bestämmer att ni gör det ni hinner och inte något mer inte stressa upp er alldeles för att hinna med mer..
    När det gäller beordrad övertid måste chefen påpeka tydligt att det är det och då får maninte tacka nej till det men o andra sidan så ger det en saftig lön. Vet inte vad procentsatsen ligger på men när jag jobbade inom kommunen och blev beordrad hade jag en timlön på runt 400kr/h.
    Ni behöver bara stanna kvar och jobba om den är beordrad och då är det bra betalt ni behöver inte vara kvar o jobba om de säger att ni måste jobba över då är det bara attgå hem om man inte vill.
    Tycker ni ska prata med facket

• Siberg

Som tjänsteman är inte övertiden särskilt högt betald tyvärr. Mer än vanligt är de ju men inte lika bra som i en del andra jobb...
    Nej som du säger.. Vi har slutat "ställa upp" nu.. Det är inte värt det.
    De får beordra isåfall.
    Man kan ju vägra om man har anledning har jag förstått.
    Jag är mycket ensam hemma för sambon är ofta ut på trakt. Så jag har ju barn som måste hämtas på dagis.

• smis

fast om den inte är beordrad så tror jag inte man behöver ställa upp... sen är det ju regler om hur mycket man får arbeta över på ett år tror det ligger på 200h per år och max 50h per mån.
    Fast det borde finnas dessa regler i ert fack bara att gå in på deras hemsida o läsa om detta

• Siberg

Jo då jag har läst på vad som står där, hur många timmar som gäller osv, var bara osäker på vad berättigar cheferna ATT beordra. Tycker det är fel att de kan beordra vid sjukdom o semestrar bara för de sparar på personal och vill ha slimmat kontor..
    Vi är eg för lite personal med tanke på hur mycket vi har att göra och vi får magknip när nån måste vabba eller blir sjuk för att vi vet att då måste någon sitta ensam om ingen jobbar över.
    Vi sa då till vår chef att vi kommer sluta ställa upp och att de isåfall måste beordra oss övertid. Svaret vi fick då var bara att jaha, då får vi göra det då.

• Tecken

Du undrar när chefer får beordra övertid - borde inte det stå i ditt avtal? Beordrad övertid ska vara någonting som chefen tar till i sista hand.

Det finns gånger då chefen inte kan beordra dig, t ex om du är ensam hemma med spädbarn och inte får tag i barnvakt.

Svar på tråden Regler vid beordrad övertid??