• Mrs EM

Inte leka på rygg pga platt skalle??

Har hört att man inte ska låta sina barn +3 mån leka på rygg pga att de kan få platt skalle.
    Min son är snart 4 mån och jag försöker varje dag att lägga honom på mage men han vill inte, låter honom ändå ligga där ett tag för att träna nacke och rygg.
    Vad menas egentligen med detta? Ska han inte få ligga på rygg och leka i sitt babygym????
    Vad ska man göra för att förhindra platt skalle? Hur länge kan man påverka det dvs när är det försent att göra något åt?

• Svar på tråden Inte leka på rygg pga platt skalle??
  • ballerinamuffins

tycker bara det är larv. ligger barnet på rygg typ hela dan så kan de kankse bli platt, men har svårt att tro det.

Jag blev tillsagd att inte ha sonen på sidan så mycket, för han fick så ihoptryckt ansikte/huvud, men han låg bara på sidan när han sov, och upp till knappt 3 mån, sen kunde han ju själv lägga sig på rygg el mage,

så det lilla kan ju inte ha format hans huvud, de e väl bara så det är.

• dragon06

om man är rädd för platt huvud så kan man lägga en kudde under huvudet.

• Längtande mamma

Alla barn ska de första månaderna sova på rygg för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Men om de alltid ligger på rygg, dvs både när de sover och när de leker, riskerar de att få ett platt bakhuvud, detta eftersom skallen är omformbar ända tills suturer och fontaneller sluts (annars hade man inte kunnat klämma ut ett stort huvud genom det lilla hål som finns i mammans bäcken). Av det följer alltså även att om de ligger mycket på en sida så blir den sidan av huvudet mer platt och ansiktet kan bli snett. Dessutom är det viktigt att barn ligger på mage när de är vakna så att de tränar musklerna till att orka hålla upp huvudet. Det kan annars bli ett problem när de sen ska sitta upp.
    Istället för ett babygym, försök att lägga ditt barn på en filt med leksakerna en bit framför honom/henne, h*n kommer då att vilja lyfta huvudet för att titta på dessa.

• Mrs EM

Jo jag vet allt det där men min son vill inte ligga på mage, börjar gråta efter en liten stund. Försöker att lägga leksaker framför honom men det duger inte!
    Han är stark i rygg och nacke men gillar inte magläge!
    Kanske kommer han e ju inte 4 mån än.....

• Ejin

min tjej är 4.5 och hon kan hålla uppe huvudet och allt på mage utan problem men hon rullar till rygg om man lägger henne så... så hon ligger på rygg när hon leker på golvet... och sover på rygg... dessutom bodde hon i babysittern ett tag me... hon har lite plattare bakhuvud men de börjar redan bli bättre för hon är ju upppe mkt mer nu och sitter i knät o i matstolen och sådär... snart kan dom ju sitta själv me och då blir de inte lika mkt ryggläge längre.... man kan ju inte tvinga sin lilla att ligga o gallskrika heller så....

Svar på tråden Inte leka på rygg pga platt skalle??