• LillyLu

Barn som sover bara korta stunder???

Min lilla tjej som är 5 veckor har sovit bra frår början men sista dygnen har hon somnat bra i famnen, men sen när vi lägger henne i sängen så vaknar hon och är jättepigg.
    Somnar hon i vagnen vaknar hon så fort den stannar.
    På natten sover hon två timmar i streck och sedan vill hon snutta på bröstet en stund för att somna om.
    Känns som hon inte riktigt kommer till ro trots att hon är mätt och egentligen väldigt trött.
    Någon som känner igen sig? Kan hon vara inne i en tilväxtperiod kanske?

• Svar på tråden Barn som sover bara korta stunder???
  • LiindaE

sådär var vår son med sen när han var några månader började han sova mer på nätterna men fortfarande dåligt på dagarna
    nu vid 7 månaders ålder sover han från 20-8 på nätterna (vaknar 1 gång o äter men somnar om) sen sover han bara 2*20 min per dag
    lite jobbigt eftersom man behöver tid att duscha o sånt

• LiindaE

tyvär har jag nog inget tips på vad man kan göra åt saken, förutom att bli jäkligt snabb , sänkta sinakrav på utseene och hem och inse att ska bebisen sova får man ha den i famnen o kolla film

• mrztigger

har samma problem här hemma med min 7 veckors gamla. han sover inte längre än 1 timme om gången om man inte sitter i bilen eller går med vagnen, men stannar bilen eller vagnen så vaknar han.

tror vissa barn helt enkelt är sånna..allt man kan göra är att hoppas på bättre nattro sen.

• LiindaE

1 timmme e ju jätte länge!!!

• LillyLu

Precis, man är som på helspänn hela tiden för att hinna duscha eller klä sig, eller stoppa i sig nåt litet ätbarnt innan hon vaknar. Jag får aldrig ro eftersom jag skyndar mig hela tiden, samtidigt som jag blir stressad för att hon inte får ro att sova.
    Låter väldigt härligt att han sover så bra nu i alla fall :) Alla barn har väl sina perioder. Tack för ditt svar.

• Carooline85

Min son på 7 veckor sover otroligt bra på nätterna nu han somnar någon gång mellan 19-20 på kvällen och vaknar inte förens 5.30 å vill ha mat på morgonen men givetvis somnar han om efter det och vaknar till vid 9. Och efter 9 blir det inte några längre sov stunder för honom om han inte ligger i vagnen vill säga, som som ni säger så vaknar oxå min son så fort vagnen/bilen stannar

• LillyLu

mrztigger - exakt som du beskriver är våran tjej. Bilbarnstolen är en favorit, där kan hon sitta och sova hur länge som helst och likandant om vagnen rör sig, men icke när det inte rör sig :) Härligt att vi inte är ensamma i alla fall:) Min sover också 45 min-1 timme i taget och är sedan vaken 1 timme för att sova igen.
    Snacka om att de små liven styr våra rutiner :)

• mrztigger

1 timme låter jättelyxigt men jag har en 1½ månaders här hemma oxå och han sover bara så länge om man sitter med honom i famn, vilket inte funkar när dottern är hemma och röjer... *ler*
    och det är bara 1 gågn om dagen jag kan få honom att ev sova en hel timme

nätterna ligger han och snuttar hela tiden.. är det fler vars barn VÄGRAR sova i sin säng!

• LillyLu

O ja, kan hålla med dig där också. På natten sover hon i våran säng nära oss. Någon gång har jag fått henne att sova en stund på dagen i sin säng, men det går nästan aldrig :(
    Låter tufft att ha ett livligt större barn också...jag som tycker jag har fullt upp med en...haha. Kredit till dig :)

• sidentrassel

tillväxtperiod lr så har sovmönstret förändrats.
    Min sons mönster har förändrats x antal ggr sen han föddes, Han blir 12v på söndag ;)

• sidentrassel
    mrztigger skrev 2009-05-15 10:10:09 följande:
    är det fler vars barn VÄGRAR sova i sin säng!
    På nätterna sover Elias i vår säng och på dagarna i vagnen
  • pojkens

min kille sov väldigt lite när han var så liten. Men det blev bättre, och jag tror det blir det för de flesta bebisar. De sover längre stunder i stöten ju äldre de blir. han sover visserligen inte jättelänge på dagarna men betydligt längre pass på nätterna, nu 6 månader.

• SSfn

Hej!
    Min 5månaders bebis har nyss börjat sova längre. Hon har varit precis som du beskriver med skillnad på natten då hon sovit bra.
    Jag har nu lärt mig att hon måste somna ordentligt typ i 5minuter sedan kan jag lägga ner henne och hon fortsätter sova. väntar jag längre innan jag lägger ner henne då vaknar hon. Och i vagnen måste hon sövas och sedan stå stilla tills hon har sovit ett tag sedan kan man gå på prom och hon fortsätter sova när vagnen stannar. Så prova med minuter hit och dit och tillslut lär du dig hur hon fungerar.

Lycka till!

Ps. Detta kom jag på efter hon var 3månader.

• Maggan81

jag har läst nånstans att bebisar somnar djupt efter 20 min så jag har testat att vagga/bära min 4 veckors i 20 min efter att han somnat innan jag lägger ner honom och jag tror att det funkar bättre än att lägga ner honom för snabbt. kan säga att han även då inte sover mer än 0,5-1,5 tim max, men då hinner man iaf duscha o gå på toa

och det där med vagnen e intressant, han sover jättebra så länge man åker, men stannar man eller bara kör vagnen fram o tillbaka då vaknar han direkt! hur känner de det?

• MacMillan

Lustigt att det är likadant för så många. Somnar min dotter i vagnen eller bilen så vaknar hon inom nån minut efter att man stannat. Däremot om hon somnar i sin säng så sover hon. Lyckligtvis sover hon jättebra i sin säng på nätterna, är hon "för vaken" efter matning på natten så får hon ligga med oss, då får jag iaf ligga ner och hålla i nappen -som ju alltid ramlar ut annars! ;) tills hon somnar om. Nu är hon 2 månader och det har blivit tydlig skillnad i vakenhet, mkt mer "powernapar" nu och kortare sovperioder på dan. Lyckligtvis älskar hon att ligga med bar rumpa på skötbordet o sparka så då kan man passa på att göra lite annat, kolla FL till exempel!

• mrztigger

vi har försökt med napp, det går ibland men ofta spottar han ut den och jag tröttnar på att ens försöka.
    tog era nappar bara så där eller prövade ni länge

• Lamillan

min son var exakt likadan vad gäller att somna i famnen, han sov bara i min famn och vaknade så fort jag lade ner honom, men nu när han är 11 veckor så har det blivit bättre och bättre, men han sover bara korta stunder på dagarna, ungefär en halvtimme vid tre tillfällen, men han är så pigg och glad när han är vaken så det går bra att lägga honom i babygymmet så man hinner läsa tidningen och fixa till sig.
    alla barn är ju olika men alla är nog beroende av närhet de första veckorna.
    lycka till

• Krokus78

Sådär var min son också när han var liten, sov som en kratta, speciellt om dagarna, tills jag slutade helt med att äta mjölkprodukter. Han var helt enkelt känslig för mjölkproteinet. Han började direkt sova bättre när jag uteslöt mjölk från min kost.

• MacMillan
    mrztigger skrev 2009-05-15 18:20:04 följande:
    vi har försökt med napp, det går ibland men ofta spottar han ut den och jag tröttnar på att ens försöka. tog era nappar bara så där eller prövade ni länge
    Vi fick försöka några gånger, gick ibland och ibland inte. Första 2 ggr jag prova blev hon skitarg. Inte alla nappar passade damen heller, provade lite olika. Men det gick ganska snabbt att vänja henne vid napp.
  • Det ljuva livet

Vår lille herre på sex veckor sover  också korta stunder. Enda gången han sover längre är när han får ligga på mage och sova, men då springer man ju dit och kollar honom  i ett.

Svar på tråden Barn som sover bara korta stunder???