Jag fick en nefrostomi i maj förra året, jag var då gravid i v 17 med andra barnet. Det började med vad jag trodde var en urinvägsinfektion, men som efter ett besök på akuten och inläggning visade sig vara njurbäckeninflammation och hydronefros. Jag var inlagd i fem dagar med antibiotika, utan att bli något bättre, innan de valde att sätta nefrostomin. Jag hade då heller aldrig hört talas om att sådant här kunde hända vid en graviditet.
Jag hade mycket problem med min nefrostomi. Konstant ont fram till förlossningen, jag levde på värktabletter och sov många nätter halvsittande i soffan då jag inte kunde ligga ner. Själva "såret" (insticksstället för nefrostomislangen) blev infekterat och huden runt om var hela tiden irriterad eftersom jag inte tål plåster/tejp. Som grädde på moset fick jag även en ovanlig bakterienfektion som ledde till att jag var tvungen att få en veckas intravenös antibiotikabehandling efter förlossningen.:-S
Som du förstår hade jag en tuff graviditet. Jag avskydde nefrostomin och hade så ont hela tiden. Jag blev sedan igångsatt i v 37 (eller rättare sagt skulle blivit igångsatt, det kom igång av sig själv efter en hinnsvepning, men det är en annan historia). Förlossningen gick bra med nefrostomin, men när de skulle dra den några dagar senare gjorde det så ont att det fick göras under narkos. Det var en befrielse att vara av med den! En liten älskad tjej och att bli av med nefrostomin, det var som att vinna högsta vinsten.
Jag hoppas att du får en bättre graviditet med nefrostomin än vad jag hade. Messa mig gärna om det är något du undrar över.