• Ten

Villa vs parhus?

Hjälp! Jag känner att jag behöver komma ut från stan. Vi, sambo, barn och hund, bor nu i en bostadsrätt i Sthlm. Bra dagis, bra lägenhet osv men jag vill ha lite mer frihet och ytor. Ingen av oss är väl så där "martin timell-händiga" men vi klarar oss. Funderar på vad som är bäst, hus eller parhus? Hjälp mig med fördelar och nackdelar inom båda genrerna.

Tack!

• Svar på tråden Villa vs parhus?
  • Trill

Villa!

Så slipper du höra vad grannarna pysslar med på andra sidan väggen.

• Moyo

Villa!

Slipper du få vatten/brandskada på grund av klantiga grannar om olyckan är framme!

• Miss Lau

Av de alternativen väljer jag parhus, helt enkelt för att jag tycker villa är för mycket jobb!

Vi bor i radhus och jag tycker det är det optimala boendet. Man får stora ytor inne, möjlighet att gå rakt ut på en liten gräsplätt men man slipper i alla fall rätt mycket av det jobb det innebär att ha villa. Om man störs av grannar beror nog mycket på hur husen är byggda och hur känslig man är. Jag trivs egentligen bäst i lgh men vi valde ändå radhus för att det förenklar vardagen med många barn. Så att grannarna är nära är inget jag ser som ett problem.

• Dundermamman

Absolut egen villa!

Jag skulle inte kunna tänka mig att bo i ett parhus där man måste komma överens med grannen om husfärg och liknande! Tänk, vi kanske vill ha vår "del" målad gult och grannen kanske älskar lila {#lang_emotions_sealed}...ingen vidare kombination!

Men den största vinsten är att du kan gå runt ditt hus om du har friliggande och slipper höra dom genom väggarna!

5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • Hera78

Lätt egen villa!!

Att bara ha en liten gräsplätt på 14 kvm (kanske något av en överdrift men ni förstår min poäng...) skulle göra mig tokig! Det är ju det som är charmen med att bo i villa, man har att pyssla med!

Självklart är inte alla som Martin Timell men man kan väl lära sig?! Och man behöver ju inte hålla på att snickra ihop en egen loftsäng med tillhörande garderob och skrivbord men att pula i trädgården eller måla om fönster klarar nog de allra flesta!

• Lily Lily

Bor i gavelradhus och tycker att det är det optimala. Hör ej grannarna när vi är inne. Och tomten på 200 kvm är insynskyddad. Har valt att bo i radhus av samma anledningar som valmar.

• DonaAna

Gå på lite visningar för båda alternativen och känn hur det känns. Vi tittade på radhus men på visningarna upplevde vi att vi kände oss instängda - så det blev villa lite längre ut från stan istället för samma pengar. Det är så olika vad man själv behöver, vill ha och mår bra i.

Svar på tråden Villa vs parhus?