• Fruit Fuison

Föräldrarpenning om man jobbar heltid???

Hej. Jag undrar om man kan ta ut föräldrarpenning
    när man jobbar heltid?
    Alltså inte de dagar man jobbar
    utan tex 15 dagar i månaden
    (självklart de dagar man är ledig från jobbet).

Någon som vet om det går det att göra så ?

Jätte tacksam för alla svar.

Kram!

• Svar på tråden Föräldrarpenning om man jobbar heltid???
  • PerG

Du får ju bara ta föräldraledighet för dagar när du egentligen skulle ha jobbat (finns visst undantag om man har arbetstider som gör att man är ledig veckovis).

Hur hinner du med 15 dagar ledigt om du jobbar heltid?

• Vickan I

inte om det är helg, då måste man ta fre el mån också har jag för mig.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MammaPappaBarn

Man får ta ut f-penning de dagar som man skulle ha jobbat. Man kan ta ut helger med, men då måste man även ta ut måndag eller fredag .

• Fruit Fuison
    PerG skrev 2009-05-15 10:37:32 följande:
    Du får ju bara ta föräldraledighet för dagar när du egentligen skulle ha jobbat (finns visst undantag om man har arbetstider som gör att man är ledig veckovis).Hur hinner du med 15 dagar ledigt om du jobbar heltid?
    schemat brukar se ut så här

Måndag - Ledig
    Tisag - Ledig
    Onsdag - Jobbar
    Torsdag - Jobbar
    Fredag - Ledig
    Lördag - Ledig
    Söndag - Ledig

Måndag - Jobbar
    Tisag - Jobbar
    Onsdag - Ledig
    Torsdag - Ledig
    Fredag - Jobbar
    Lördag - Jobbar
    Söndag . Jobbar

Det är inte mig det gäller och 15 dagar var ett exempel.. :)
  • K med lilla E

Fruit Fuison skrev 2009-05-15 10:44:45 följande:

schemat brukar se ut så härMåndag - LedigTisag - LedigOnsdag - JobbarTorsdag - JobbarFredag - LedigLördag - LedigSöndag - LedigMåndag - Jobbar Tisag - JobbarOnsdag - LedigTorsdag - LedigFredag - JobbarLördag - JobbarSöndag . JobbarDet är inte mig det gäller och 15 dagar var ett exempel.. :)
    Hur kan ett sådant schema bli heltid?
  • Therese6699

Är det skiftjobb som avses? Om personen ifråga får ut 100% av lönen så får man inte ta ut föräldrapenning.

Min man jobbar skift och har kunnat jobba till och från under tiden han har varit föräldraledig. Men då har han inte tagit ut full föräldrapenning och inte heller har han fått ut full lön ifrån sin arbetsgivare.

• Wilmis07
    K med lilla E skrev 2009-05-15 12:48:49 följande:
    Fruit Fuison skrev 2009-05-15 10:44:45 följande: Hur kan ett sådant schema bli heltid?
    Man jobbar ju på olika sätt,själv så jobbar jag 15 pass på 6 veckor och det är heltid.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • strojes

Man får inte ta ut fp de dagar man jobbar men jag tror att man får ta ut fp om man tex är ledig mitt i veckan och jobbar helg istället så får man ta de vardagar man är ledig. Man får ju tex ta ut fp 7 dagar i veckan så då borde man ju kunna ta tex måndag och tisdag fp och sedan jobba onsdag till söndag. Så länge det inte handlar om samma dag.

• Therese6699

Men jag tror inte man får ta ut föräldrapenning och på så sätt få ut mer än 100% ersättning + lön.

• Bispan

Eventuellt att man kan ta ut garantidagarna under helgen trots att man jobbar heltid. Men är inte helt säker.

• Therese6699

Kan jag få föräldrapenning på arbetsfria dagar?
    Du kan ta ut föräldrapenning på grund- eller lägstanivå för arbetsfria dagar. Däremot kan du inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. På motsvarande sätt gäller att du måste ta ut halv föräldrapenning när du vill ha halv ersättning för arbetsfria dagar och så vidare. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

Som jag tolkar det här så måste man i så fall ta ut föräldrapenning även i anslutning till den lediga dagen/dagarna. I alla fall om det är mindre än 4 dagars ledighet men har. Det blir ungefär som om du vill ta ut Sjukpenning på helgen. Då måste du även ta fredagen eller måndagen också.

Men du kan ju ta ut lägstanivådagar dom dagarna.

Svar på tråden Föräldrarpenning om man jobbar heltid???