• myran82

Har ni några bra tips på kvällsmat att bjuda på?

I morgon kommer mina "svärföräldrar" hit på kvällsmat. Första gången jag har bjudit hem dom till mig (killen och jag bor inte tillsammans än) och jag gillar att laga mat & pyssla i köket.

MEN, jag har fullstädning idétorka. Jag brukar bjuda på nån paj, varm barkis & nån sallad till när jag har gäster på kvällsmat men det känns så tråkigt. Jag tycker kvällsmat är ganska så svårt.

Hoppas du har något bra tips!

• Svar på tråden Har ni några bra tips på kvällsmat att bjuda på?
  • sallybuse

Du kan göra Lasange,Köttfärs och potatisgratäng,Eller de var inte riktig mat du ville ha.pizza är också gott.

• myran82

Tänkte inte riktigt på middagsmat, dom kommer vid 18.30 så någon kvällsmats-aktig mat. Vi hade tänkt att bjuda på middag men då vi inte är hemma under dagen så blev det inte riktigt så.

Pizza är ju gott, men det är jag ingen höjdare på. Får dom aldrig runda *hehe*

• sallybuse

Du kan ju göra pizzan i braspannan de gör alltid jag.Eller så gör en god soppa de går ju fort.Löksoppa är gott med lite varma mackor till.

• Gul13

Varmsmörgåstårta eller varma mackor över huvudtaget. Man kan ju styla till dem och göra lite mer avancerat.
    Ägg och sillamacka eller mer matiga kalla smörgåsar.
    Det är ju kvällsmatsaktigt tycker jag.

• mosterYster

Som jag fattar det så vill du göra något lite lätt men ändå läckert.

Hm. I det läget skulle jag nog göra något som man i vanliga fall äter som förrätt (förrätten är ju alltid gidast, hehe) och öka på portionerna samt servera ordentligt med tillbehör i form av grönsaker och (gärna varmt) bröd.

Till exempel rökt lax. Då lägger du till potatis och (tex) romsås, samt sallad, bröd och smör. Eventuellt ost.

Finns ju så mycket "smått" och gott. Skaldjursrisotto. Räkbakelse. Hemlagad rostbiff med hemlagad potatissallad, så lite pickles och färskt bröd (med smör och ost) till. Sån mat brukar den generationen gilla.

Är de lite mer "moderna" i smaken, kan du ju göra en thailändsk rätt, antingen en wok eller en grön-curry-gryta (tex) - eller både och, det är kul att få prova två olika rätter, och det är inte särskilt svårt att göra två olika thailändska, de går ganska fort.

Lycka till!

• myran82
    Gul13 skrev 2009-05-15 13:02:23 följande:
    Varmsmörgåstårta eller varma mackor över huvudtaget. Man kan ju styla till dem och göra lite mer avancerat.Ägg och sillamacka eller mer matiga kalla smörgåsar.Det är ju kvällsmatsaktigt tycker jag.
    Varm smörgåstårta låter gott =)
    sallybuse skrev 2009-05-15 12:31:48 följande:
    Du kan ju göra pizzan i braspannan de gör alltid jag.Eller så gör en god soppa de går ju fort.Löksoppa är gott med lite varma mackor till.
    Vad är en braspanna?
  • sallybuse

De är en sån som man har i ugnen en stor plåt.Jag vet inte om de bara på skånska de heter braspanna.

• Gul13
    sallybuse skrev 2009-05-15 13:18:54 följande:
    De är en sån som man har i ugnen en stor plåt.Jag vet inte om de bara på skånska de heter braspanna.
    Jag är oxå skånska. Kanske är ett dialektalt uttryck. VIlle bara lägga till att det är den djupare varianten av plåten.
  • Gul13
    mosterYster skrev 2009-05-15 13:12:01 följande:
    Som jag fattar det så vill du göra något lite lätt men ändå läckert. Hm. I det läget skulle jag nog göra något som man i vanliga fall äter som förrätt (förrätten är ju alltid gidast, hehe) och öka på portionerna samt servera ordentligt med tillbehör i form av grönsaker och (gärna varmt) bröd. Till exempel rökt lax. Då lägger du till potatis och (tex) romsås, samt sallad, bröd och smör. Eventuellt ost. Finns ju så mycket "smått" och gott. Skaldjursrisotto. Räkbakelse. Hemlagad rostbiff med hemlagad potatissallad, så lite pickles och färskt bröd (med smör och ost) till. Sån mat brukar den generationen gilla. Är de lite mer "moderna" i smaken, kan du ju göra en thailändsk rätt, antingen en wok eller en grön-curry-gryta (tex) - eller både och, det är kul att få prova två olika rätter, och det är inte särskilt svårt att göra två olika thailändska, de går ganska fort.Lycka till!
    Som vanligt har du de bästa tipsen. Alltid en fröjd att läsa dina förslag.
  • SuzR

en god köttgryta med högrev och sötpotatis och ailoi?
    en god ceasarsallad med stekt kyckling och hemmagjord dressing?
    gravad lax med stuvad dillpotatis
    varmrökt lax med potatis och senaps och dill sås?

• mosterYster
    Gul13 skrev 2009-05-15 13:30:51 följande:
    Som vanligt har du de bästa tipsen. Alltid en fröjd att läsa dina förslag.
    Tack!

Det värmde en hobbymenyplanerares hjärta!
Svar på tråden Har ni några bra tips på kvällsmat att bjuda på?