• Anonym (Hummm)

Får man ta VAB när ens sambo är bort rest?

Sambon är bort rest och dottern är sjuk skulle varit på dagis. Får jag ta VAB min sambo har trots allt tagit kompledigt?

• Svar på tråden Får man ta VAB när ens sambo är bort rest?
  • Anonym

Vabbar han? Då får du ju inte ta ut den. Då ska ju han vara hemma med barnet!
    Om han tagit ut ledigt för något annat så spelar det ju ingen roll, det påverkar inte vabben.

• Anonym (Hummm)
    Anonym skrev 2009-05-15 12:38:10 följande:
    Vabbar han? Då får du ju inte ta ut den. Då ska ju han vara hemma med barnet!Om han tagit ut ledigt för något annat så spelar det ju ingen roll, det påverkar inte vabben.
    Nej, han är bort rest och jag behöver ta hand om sonen.
  • Anonym

Självklart får du vabba.
    Varför skulle du inte få det?. Du får vabba om mannen jobbar, är tjänstledig eller på joddelkurs, what ever

• Emmel

Försäkringskassan säger nog inte något om det... det är i så fall dagis som kan bli sura på din sambo att han är tjänstledig men barnet är på dagis.

• Anonym (öööh)
    Emmel skrev 2009-05-15 15:59:05 följande:
    Försäkringskassan säger nog inte något om det... det är i så fall dagis som kan bli sura på din sambo att han är tjänstledig men barnet är på dagis.
    Men hur skall förskolan kunna veta att sambon har kompledigt?
  • Anonym

Men är han ledig från jobbet för att vabba, och sen har rest bort i stället? Det är det jag undrar.

Varför skulle man inte få vabba om den ena är bortrest? Förklara gärna hur du tänker kring det här

Anonym (Hummm) skrev 2009-05-15 12:43:48 följande:

Nej, han är bort rest och jag behöver ta hand om sonen.
  • Emmel
    Anonym skrev 2009-05-15 16:04:40 följande:
    Men är han ledig från jobbet för att vabba, och sen har rest bort i stället? Det är det jag undrar.Varför skulle man inte få vabba om den ena är bortrest? Förklara gärna hur du tänker kring det här Anonym (Hummm) skrev 2009-05-15 12:43:48 följande:
    Han är inte ledig för att vabba. Han är tjänsledig...
  • Emmel

Anonym (öööh) skrev 2009-05-15 16:03:15 följande:

Men hur skall förskolan kunna veta att sambon har kompledigt?
    Förmodligen kommer de inte att veta det alls. Jag menade att det är de enda jag skulle kunna tänka mig skulle vilja ha något att säga till om.

Jag tror inte att förskolan kan veta något.
  • Anonym

Ja, jag ser att det står det. Men jag förstår inte varför hon tror att hon inte kan vabba? Jag vill veta VARFÖR hon tror detta, var kommer den idén ifrån?

Den ENDA anledningen till att hon inte kan vabba är ju att hennes man redan anmält vab och sedan åkt för att göra något annat i stället. I alla andra situationer är ju denna fråga helt obegriplig. Men du kanske förstår vad hon menar?

Emmel skrev 2009-05-15 16:18:03 följande:
    Han är inte ledig för att vabba. Han är tjänsledig...
  • Emmel
    Anonym skrev 2009-05-15 16:20:20 följande:
    Ja, jag ser att det står det. Men jag förstår inte varför hon tror att hon inte kan vabba? Jag vill veta VARFÖR hon tror detta, var kommer den idén ifrån? Den ENDA anledningen till att hon inte kan vabba är ju att hennes man redan anmält vab och sedan åkt för att göra något annat i stället. I alla andra situationer är ju denna fråga helt obegriplig. Men du kanske förstår vad hon menar?
    Nja... jag förstår kanske inte heller. Det var därför jag skrev att de enda som skulle kunna "bli sura" är förskolan och då för att mannen har tjänsledig medan barnet är på dagis... Men det rör ju inte vabbandet.
  • Göteborgsmamman75

Ja det får du. Jag har gjort det när min man hade semester men var bortrest. Ringde till Fk och kollade och de sa det gick bra.

Enda gången du inte får ta ut VABB är om han gör det samma dag eller om han är föräldraledig. Är han FL så måste han själv vara sjuk för att du ska få ta ut vabb.

• Anonym (grisen)

Varför har ts en dotter i trådstarten och en son i inlägg 3? Eller är det jag som missuppfattar?

• Anonym ((geten))

Anonym (grisen) skrev 2009-05-15 18:44:18 följande:

Varför har ts en dotter i trådstarten och en son i inlägg 3? Eller är det jag som missuppfattar?
    Nä, det står dottern i TS och sonen i ett annat inlägg!
    Snabbt könsbyte, eller så vet de inte om det är sonen eller dottern som är sjuk?
    Verkar rörigt...
Svar på tråden Får man ta VAB när ens sambo är bort rest?