• Anonym

Csn-inte tillräckligt många poäng :-(

Jag pluggade förut på högskolan, sista kursen har jag en rest på kanske 3 p i gamla systemet för att uppnå den studietakt csn kräver. Tänkte söka igen nu, och skriva med en förklaring. Men vad händer om man får nej? Blir jag återbetalningsskyldig då? Det är kanske 3 år sen jag pluggade.

• Svar på tråden Csn-inte tillräckligt många poäng :-(
  • mandelkatt

Prova att ringa dem, de brukar vara rätt trevliga oavsett vad det gäller och de sitter inne med svaren
    Jag antar att du hade studiemedel senast du pluggade? Då har du antagligen betalat av det eller håller på så jag förstod inte riktigt det här med återbetalningsskyldig. Om de anser att du p.g.a. ej uppnådda poäng inte är berättigad till studiemedel så betalar de ju ändå ej ut några.
    Jag skrev ett personligt brev dit en gång, problemet är att det tar mycket längre tid att processa ansökan då eftersom någon måste läsa igenom brevet osv.

Jag skulle nog ringa dem om jag var du, får rätt svar snabbt! Lycka till

• LuViGli

Kan du inte bara tenta av den där resten?
    Det där med återbetalning forstod jag inte heller.. Man blir väl det när man slutar plugga och jag antar att du betalade tillbaka under de tre åren du inte pluggade?

• Anonym

Med återbetalningsskyldig, menade jag ifall man skulle få återkrav när dom kommer på att nåt saknas?! Jag har inte börjat betala tillbaka på lånet, pga att jag bl.a. pluggat men på annan nivå och då verkar dom bara kolla den nivån. Men återkrav kan man ju få ändå. Tänkte plugga in dom saknade poängen, men det blir lite dåligt med tid för jag har sökt sommarkurs. Ska ringa dom, men var nyfiken på hur det gått för andra.

• mandelkatt

De tittar bara på den period du senast hade studiemedel, så om du fått pengar för andra kurser och andra utbildningar, och klarat dem, så borde det nog gå förutsatt att du har veckor kvar att ta av.
    Har de väl berättigat dig studiemedel för en annan utbildning så måste de ju även godta resultatet för denna som bedömningsgrund när du söker nästa gång.
    Jag själv hade lite problem med att få mina utlandsstudier godkända, men de hade godkänt utbildningen och betalat ut stöd så därav skrev jag brevet och jag fick fortsatt stöd nu när jag pluggar i Sverige igen.

• Anonym

Som jag uppfattade det så kollar dom varje nivå för sig. Det är alltså på högskolan jag saknar poäng och det är på högskolan sommarkursen är. Men det jag gått senast är på gymnasienivå, och jag fick för mig att dom inte prövade högskolepoängen när jag sökte för gymnasienivå. Det jag gått nu är det inga problem med. Ja, jag tänkte ju om jag ska skriva ett brev i förebyggande syfte, men jag får väl prata med dom innan.

Svar på tråden Csn-inte tillräckligt många poäng :-(