Låta bli att klippa klor på katten?
Om en innekatt inte får klorna klippta, lider den på något sätt då? Räcker det med klösbrädor?
Om en innekatt inte får klorna klippta, lider den på något sätt då? Räcker det med klösbrädor?
om katten är frisk och klorna växer normalt ska du absolut inte klippa dom, katter sköter sina klor själva och börjar man klippa kan dom börja växa fel och man blir tvungen att klippa jätte ofta.
En klösbräda kan däremot vara en bra ide om du är rädd om dina matter och möbler
Så länge katten kan dra in klorna helt i tassen och det inte klickar mot golvet när den går så behöver man inte klippa klorna.
Klösbräda är bra, preparera den med lite kattmynta så ska du se att den bli populär.
Ja, en innekatt behöver mesta av alla kloklippning, även om man tycker att man har ett klösträd eller klösbräda så hjälper den bara katten att få bort lösa klobitar, men den kortar inte av klorna. Man behöver korta av klorna för dom slits inte alls inomhus och kan vara plågsamt för katten med för långa klor dessutom så blir ju klor vassa och kan repa både möbler och tapeter.
Klösbräda har jag, eller två stycken rättare sagt. Och den används flitigt varje dag. Har två katter där den ena inte har större problem att få klorna klippta, men den andra vägrar - hon blir galen.
Läste precis i en annan tråd där folk skrev att de klippte klorna varje eller varannan vecka och blev väldigt förvånad och lite orolig över att mina katter kanske lider på något sätt.
Jag klipper klorna till och från på mina kissar, men sliter inte på klorna då dom inte klättrar och sen bryter dom av dom titt och tätt. Det är därför jag gör det.
Men lider inte katten så behöver man inte klippa dom
Speciellt klorna på baktassarna blir jag lite orolig för ibland, de är platta i spetsen, de är nästan nernötta till pulpan ibland. Men vi har visserligen stengolv hemma..
Råder alltså lite olika åsikter här
Min automatiska tanke är att jag borde klippa dom, kanske inte så ofta som många verkar göra, men iaf var 6:e vecka eller nåt. Men med min stora tjej är det i princip omöjligt.