• mamma till j och en i magen

Varbergs förlossning. Ngn som vet?

Hallojsan!
    Undrar om ngn har ngn erfarenhet av Varbergs förlossning / BB. Alla säger så mkt gott om dem, men är de "kompetenta" att ta hand om ett förtidigt fött barn? Eller blir det transport till Halmstad då? Om barnet bara behöver kuvös för värmens skull kanske man får stanna? NGN som vet?

• Svar på tråden Varbergs förlossning. Ngn som vet?

Puffar****** :)

• Jennie26

Jag födde min son Viktor i

• Jennie26

oj blev fel..... i varberg skulle det fortsätta. Födde dock enligt beräkningen så har ingen erfarenhet av för tidigt födda. På BB låg flera som hade för tidigt födda barn, så jag tror nog att de är kapabla att ta hand om dem. Tror Varberg fått pris för det bästa BB, förlossning. De är väldigt duktiga tyckte jag... Glad jag valde det, får dessutom stanna hur länge du vill där, ingen som kör hem dig förren du e redo..
    Lycka till..

• Catito

Jag vill föda i Varberg, eller rättare sagt... Jag SKALL föda där Jag har bara hört goda saker om Varberg. Skulle inte kunna tänka mig att föda i Mölndal eller på Östra... Vill också gärna veta mer om hur det är i Varberg...

• BlueBlue

Jag har vänner som födde sitt tredje barn i Varberg. Det hade tydligen varit helt underbart där. De hade fött på Mölndal samt Östra förut. Men Varberg slog tydligen båda två. Jag har även en väninna som födde sitt första barn nu i December i Varberg. Hon är också supernöjd. En av fördelarna med Varberg är att du få åka hem när du själv känner att du är redo. Medeltiden på bb är 4 dygn.

• Catito

Någon som vet vad dom har tillgång till i Varberg? Då syftar jag på kläder till mamman och barnet? Blöjor och bindor... eller skall man ta med sig allt sånt? När jag var där på öppet hus vill jag minnas att det fanns blöjor.. Men har helt enkelt glömt av det, eller så sa dom inget... Håller på att packa bb väskan och vet ju inte vad jag skall ta med mig...

• Jennie26

De har blöjor och kläder till bebben så det behöver du inte ta med om du inte vill... Sedan finns där bindor,underbyxor och rockar till dig... Men rekomenderar att ta med egna kläder... Sköna byxor och tröjor, T-shirts... Många ombyten kan va skönt så man känner sig fräsh.
    Ta även me extra att dricka så du har på rummet om du inte vill gå ut och hämta, något att läsa rekomenderas också..

En liten mössa till bebben det första dygnet ät bra att ha med.

Ett tips, om du vill ducha eller nåt, så fråga bara personalen om de kan ta bebben en stund. De brukar inte vara några problem. Eller om din bebbe håller dig vaken hela nätterna så fråga om natt personalen kan ta h*n några timmar, jätte bra...

Fråga bara om det är nåt mer du undrar över...
    Lycka till

• Glittertind

Jag födde vårt första barn på Varbergs BB och de var jättebra, speciellt att man kunde lämna ifrån sig barnet iallafall första natten(jag hade inte sovit på 36 h, min förlossning tog ungefär 24 h) så jag fick sova, de kom in med min dotter när hon skulle ammas annars hade de henne.

För tidigt födda barn, ja de beror på vad du menar med det, jag tror att det är från v35 och framåt som Varberg kan ta hand om barnet är det fött tidigare så är det neonatal i Halmstad som tar över.

Varbergs BB har väl blivit rankat som ett av Sveriges bästa Förlsossning/BB i någon undersökning så jag tror inte man blir missnöjd, framförallt att man får stanna hur länge man vill. Första gången man fött barn är man ju inte så himla kaxig direkt(iallafall var inte jag det) mtk nytt och så. De var väldigt hjälpsamma om man ställde frågor till dem(hur dumma som helst), fråga allt ni orkar när ni är där för när jag kom hem förra gången så hade jag massa frågor som jag "glömt" ställa.

Tror det kommer kännas annorlunda nu när vi förhoppningsvis inom 2 veckor skall föda vårt andra barn, man är kanske mer varm i kläderna då.

Det stämmer med blöjor och kläder(inga jättesnygga direkt men funktionsdugliga) till bebisen. Du får bindor, trosor(inga vanliga) och rockar, men jag kommer ta med egna kläder till mig, tror även att bebisen kommer ha med sig en del kläder som den kan ha på sig när vi träffar folk.

Sedan är ju chansen att man får familjerum(iallafall förstföderskor) i Varberg väldigt stor, tror inte jag hört någon som inte har fått det och det är ju rätt trevligt när man precis blivit föräldrar.

Tackar alla för alla positiva inlägg om VARBERG. Åker nog dit som det var planerat från början!!!
    Har ju en ngt sämre erfarenhet av Mölndal om man säger så......

Vi ses på Varberg runt den 26/10 då alla blivande mammor i sydvästra Sverige!!!!!!

Svar på tråden Varbergs förlossning. Ngn som vet?