• Liiina86

Frysa bröstmjölk

Jo, det är så här att jag ska börja frysa in bröstmjölk. Och jag undrar, det kommer ju inte så överdrivet mycket mjölk när jag pumpar ur efter amning så det blir ju jätte många småpåsar som fryses in isf. Kan man samla ihop det man har under dagen och ställa i kylen för att sedan frysa in allt samman senare på kvällen? Kan man blanda kyld mjölk och det som jag alltså har pumpat ut? :)
    Kanske dum fråga men hur som haver så vet ja att man inte kan blanda fryst och färsk men det kanske gäller samma här.

• Svar på tråden Frysa bröstmjölk
  • mammajennifer

en kompis till mig som nyss fått sitt andra barn häller upp i isformar och fryser in... lätt att tina upp sen också.

• Marma

Vet egentligen inte men jag gjorde det nån gång o ungen åt det utan problem. Tror inte det e rekomenderat att blanda kylskåpskall o "ljumen" mjölk däremot så jag kylde alltid ner all mjölk innan de blandades. eller så tog jag upp fler påsar helt enkelt när de skulle andvändas. Vet inte vilket sätt de rekomenderar men min dog inte av nåt av sätten

• Tutilure

Det du ska göra är att kyla all mjölk innan du blandar den. Du kan alltså inte blanda kylskåpskall mjölk med varm nypumpad. Där har du världens grogrund för bakterier.
    Så länge mjälkne har samma temperatur så går det alltså bra att blanda.
    Frys in varje dag, mjölken ska inte stå för länge i kylen.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Tutilure

"Så länge MJÖLKEN..." ska det förstås stå!

• Liiina86

Okej, så om jag uppfattar det rätt så ska jag inte blanda varm och kall mjölk :) Tack!!

• Tutilure
    Liiina86 skrev 2009-05-15 17:12:11 följande:
    Okej, så om jag uppfattar det rätt så ska jag inte blanda varm och kall mjölk :) Tack!!
    Precis så.
  • Smultronblomma

Jag fryser ner mjölken i en isform för isbitar. Då de stelnat tar jag ur iskuberna och sätter de i en påse där jag förvarar alla iskuber jag fryst ner under en och samma månad. Då man ska tina mjölk tar man bara fram så många kuber man behöver och tinar dem tillsammans!

• Januaritösen

Tänkte också frysa in lite bröstmjölk och funderade på iskubsform. Men ska inte den kokas innan? Hur fasen kokar man en sån?? Eller är det inte såååå noga? Räcker det att diska?

• Kwådd
    Januaritösen skrev 2009-05-20 15:03:07 följande:
    Tänkte också frysa in lite bröstmjölk och funderade på iskubsform. Men ska inte den kokas innan? Hur fasen kokar man en sån?? Eller är det inte såååå noga? Räcker det att diska?
    Du behöver inte koka den eftersom formen ska in i frysen och i -18 grader så dör alla farliga bakterier! Diska ur den och frys på!
  • Nagoyam W

Om man fryser in bröst mjölk hur länge håller den då?
    Ni som fryser in mjölken ammar ni oxå och sen ger med napp flaska ? hur går det då? Vill ert fortsätta amma eller tar barnet bara nappfalskan?
    Oj vad frågor det blev.

• Nagoyam W
    Hedebris skrev 2009-06-04 19:51:45 följande:
    jag använde medelas mjölkfryspåsar, jättebra!
    vad kan man köpa sådana?
  • Hedebris

jag köpte dem på babyland. de gick att koppla direkt på min medelapump, lätta att försluta, lätta att skriva datum på. perfekta eftersom de går att sställa upp eftersom det är platt botten, så man kan sätta dem på tining i kylen

Svar på tråden Frysa bröstmjölk