• Pam

Hon svettas så mycket...

Min dotter på snart tre månader är alltid jättevarm om huvudet. Som varmast blir hon av att amma och av att ligga i min famn och sova - då blir hon alldeles blöt och får svettdroppar i huvudet. Kudden hon sover mot är alltid fuktig på morgonen.

Jag vet att småttingar har svårt att reglera värmen etc, men det jag tycker att det verkar som om hon svettas ovanligt mycket. Är det fler som har det likadant? Någon som vet om det är normalt?

• Svar på tråden Hon svettas så mycket...
  • Tiasmamma

min son är alltid svettig. speciellt i bilstolen och då får man byta tröja efteråt

• maja3

Precis så var min pojke när han var liten ! :) När jag ammade honom blev han alldeles blöt i håret, fast han bara hade en body på sej. När han blev varm i magen så blev han svettig, tyckte det var charmigt! :)

• delifi2

Elliot är likadan, svettas så att dert bara rinner från han, han är 9 månader, vet ej vad det beror på dock

• Nova76

Min prins är oxå en varmbloding. Blir alltid svättig i bilstolen o när han blir arg.

Pam: Tänk på att inte ha för mycket kläder på henne. Speciellt inte när hon sover.

• kajsa835

min bebis svettas också så mycket han är alltid varm! det är bara fötterna och händerna som kan kännas lite kalla... han blir alltid blöt av svett i håret när han ammas och under armarna! jag brukar kolla i andras barnvagnar och bebisarna har typ jacka mössa och två filtar medans han ligger i bara body och svettas...

nova76
    det är så svårt när han ska sova och veta vad han ska ha på sej! malkolm sover i pyjamas utan fötter, och har ingen filt eller täcke. varken när han ligger i själsängen eller i våran säng. möjligtvis tunnaste filten på fötterna.
    hur gör ni andra när dom sover?

• Nova76

Bättre om de är för kalla än för varma.

Kajsa: vi gör lika dant. Malte sover i pyamas utan fötter. De dagar/nätter då det är varmare i bodys. Han har inget täcke på sig, högst en filt på fossingarna precis som du skriver.

• Fru Söder

Hej Pam

Jag har en tråd som handlar om min 7 åring som har odör och armsvett. (förälder/barn stora (6-12 år)
    Men hon startade sitt svettiga liv redan första dag med att svettas. Barnmorskan på BBn avfärdade min observation med att säga att barn i den åldern inte kan svettas.
    Men hon svettades av amningen och det blev som du beskrev tydiga svettdroppar på huvudet.

Fördelen med henne är att hon sällan fryser utan är väldigt varmblodig. Men när hon är så aktiv som hon är måste man hålla efter hennes armhålehygien då hon ibland kan drabbas av otrolig odör som påminner om en vuxens.

Jag försöker undersöka vad som orsakar hennes odör, för svetten kan jag förstå. Men det där med hormonaktiga lukten, det tror jag inte är så normalt.

Utifrån den tråd jag startade verkar vi inte vara ensam om problemet, men BVC och apotekare verkar vara helt främmande för fenomenet. Så jag ska försöka komma i kontakt med en barnläkare.

• syster mini

Mina stora svettades och svettas så det rinner om dem, minstingen rinner det mest ur munnen på Arv, men inte från mig

Svar på tråden Hon svettas så mycket...