• Gräddnosen

Vilken dag ska jag räkna som "mensens första dag"?

Hej alla experter här på FamiljeLiv! Har en fråga.
    Jag och min man har precis påbörjat vår fertilitetsutredning efter att ha försökt bli gravida i ett år. Har nu fått en remiss på ett blodprov som ska tas på mensens tredje dag. Saken är bara den att jag inte riktigt vet vilken dag jag ska räkna som dag 1. Fick färgade flytningar igår kväll och nu idag kommer det lite ljust blod när jag torkar mig men inget i trosan. Nu sist när jag gick på toa blev det mer som brunt när jag torkar mig. Hade så här förra månaden med och då kom mensen igång "på riktigt" först två dagar efter den första färgade flytningen, så följer jag samma mönster borde jag blöda ordentligt imorgon. Ska jag då räkna imorgon, lördag, som cd 1? Detta är viktigt för mig att veta för om cd 1 redan är idag så måste jag ta mitt blodprov på söndag och då på akuten (inga vårdcentraler eller mottagningar är ju öppna då). Jobbigt! Hur gr jag? Hjälp!

Sorry att det blev så långt!

• Svar på tråden Vilken dag ska jag räkna som "mensens första dag"?
  • lia76

Ja när du börjar blöda och får använda mensskydd tycke rjag du ska ha som första mensdag.
    Så har jag räknat iallafall.
    För färgade flytningar har jag med innan mens jag

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Gräddnosen

Lia76 - tack! Känner också att mensens första dag måste vara när man blöder så man måste använda mensskydd, vilket jag inte behöver nu. Frågade barnmorskan när jag var där i förra veckan och hon tyckte också att jag skulle räkna så. Men man blir ju lite nojig nu. Vill inte att det ska bli fel med blodproven.

Svar på tråden Vilken dag ska jag räkna som "mensens första dag"?