• Madeluttan

Tips på godis!?

Är såå godissugen...men har gett mig f*n på att jag ska lägga av med sånt!!

Så nu undrar jag, är det nån som har nåt recept på "nyttigt" godis, fettsnålt, sockersnålt, så är jag tacksam om jag kan få ta del av era recept!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på godis!?
  • fipa

det kommer nog förbli blott en dröm

finns mycket nyttigt som är gott men allt godis är onyttigt...

ät frukt eller pistage nötter

• giz

en bild på en stor chokladkaka kanse???

• Fru Indosaurie

du kan ju rosta nötter, kikärtor, solrosfrön, sojabönor eller annat i ugnen och äta. Supersmarrigt!
    Visst nötter är feta men det är bra fett.

• Nyfiken gul

gott o läskande:

valfria två frukter skärs i klyftor eller tärningar

blanda frukten med krossad is och häll upp i ett stort glas, typ ölglas. Nästan hela glaset ska vara fullt...

Fyll sedan på med iskallt mineralvatten med smak....

Sätt ner en sked o ät/drick o njut!!!

• Madeluttan

Tack!!

Fick också ett tips av min kompis nyss, ta en vaniljyougurt med 0,5% fett, häll upp i en plastmugg och ställ i frysen i ca 2 timmar. Tydligen supersmarrigt!!

• Madeluttan

Fru Indosaurie, hur rostar man nötter på bästa sätt? Vilket gradantal? Hur länge?

• Fru Indosaurie

och godast av allt!:
    Frysta bär med mjölk!
    Om tar tillexempel blåbär och häller i lite mjölk, inte för mkt, så låter man det stå några minuter, då fryser mjölken till iskristaller och det blir som glass!
    Eller så äter man det med mkt mjölk, utan iskristaller ;)

Eller gör en god smoothie.

Eller blanda lättkesella eller yoghurt med frysta bär i mixer, det blir VÄRLDENS godaste glass.

Kärnfria vindruvor är annars en hit.

• fipa

jag trodde du menade godis godis... och inte allt annat sött.. isåfall ett tips: ta en kiwi, ställ den i frysen för nån timme, dela sedan på hälft och ät på vanligt sätt. det är helt samma förutom att den är frusen och det blir lote som en sorbet. har jag läst

• Fru Indosaurie

Kopierar vad jag skrev i en annan tråd förut, detta kan man även göra med nötter, sojabönor, osv..

1 dl kikärtor
    1 liter vatten
    1 tsk matolja
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk tandoorikrydda (eller annan krydda)

Skölj ärtorna i ljummet vatten och låt de stå i 12-24 timmar i kallt vatten under lock. Låt de rinna av väl.

Bred ut dem i en långpanna. Droppa oljan över och ruska om.

Rosta ca 45 minuter i 225 grader. Knapriga och gyllenbruna ska de bli. Krydda sedan.

Jaa om man nu köper kikärtor på burk så behöver dom såklart inte ligga i blöt 12-24 timmar ;) det räcker med ca 30 min.

Svar på tråden Tips på godis!?