• Anonym (FAN, FAN, FAAAN)

Olaga hot- någon som kan?

FAN!!!!!!!

Åhh! Någon som är lite insatt i olaga hot? 
    Det var så att en "pip" hotade mig (villket visade sig vara skrivet till någon annan- men jaghs ska använda detta emot "pip") så jag "hotade" tillbaka och skrev att MIG hotar man inte och blablabla. Fast detta var före jag ficj reda på att "pip" inte skrivit detta till mig...
    Nu har *pip* anmält mig, och jag vet inte om jag har kvar min villkorliga dom sen tidigare då. 
    Vad kommer hända?! Vilka straff kan man få? 
    Pluss att jag är jätteledsen nu då jag är både gravid och mammaledig- vart kommer detta sluta?!  
    Hjälp!!! DUMMA MIG!!!!! 
  • Svar på tråden Olaga hot- någon som kan?
  • Anonym

Det beror på vad du har skrivit. Har du skrivit något som kan uppfattas som ett hot eller inte?

Anonym skrev 2009-05-15 19:07:34 följande:
    Det beror på vad du har skrivit. Har du skrivit något som kan uppfattas som ett hot eller inte?
    Ja det hade jag ju
  • Anonym

Gör en motanmälan... Då brukar det nästan alltid läggas ner...

• Anonym (lugn)

I lagtext står  "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

Vi får in otroligt många ärenden av olaga hot och endast en bråkdel och knappt ens det leder vidare till åtall. Det är väldigt svårt att bevisa ett olaga hot och det är inte så enkelt som att "pip" kan visa det mess du skrev för polis för att du ska "åka dit". Nu valde "pip" att göra en anmälan och polis är då skyldig att utreda om brott föreligger. För att "pip" ska ha blivit utsatt för ett olaga hot är första kriteriet att "pip" kännt en  allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom.

Om du blir kallad till förhör, vilket säkerligen kommer att dröja då anmälningar av detta slag inte är prio, så berätta bara din version och varför du skrev som du gjorde. Utifrån det du skrivit här tror jag inte det kommer bli ngt av detta. Skulle jag ha fel så är det böter. Ingen som inte är mer eller mindre gtovt kriminell och hotar med riktigt grava våldshandlingar och vid upprepade tillfällen får fängelse för olaga hot och knappt då.

Ett överilat sms i stundens hetta ger inte mkt. Din villkorliga dom, har dert med denna "pip" att göra och vilket brott?

• Anonym

Jag jobbar inom polisen och utreder olaga hot. Det låter inte som något hot det där inte...... som skrivs i inlägg 4 ska den som du "hotat" känna fruktan och uppfatta hotet som reellt, alltså tro att du kommer sätta hotet till verket.......

Som sägs ovan är det bäösta att göra en motanmälan. Det bukar då läggas ner efetrsom bevisläget brukar vara skit.... och som också sägs så är olaga hot av detta slag väldigt låg prio på. Polisen ahr inte tid med att sånt här tjafs.......

Anonym (lugn) skrev 2009-05-15 19:19:22 följande:
    I lagtext står  "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år." Vi får in otroligt många ärenden av olaga hot och endast en bråkdel och knappt ens det leder vidare till åtall. Det är väldigt svårt att bevisa ett olaga hot och det är inte så enkelt som att "pip" kan visa det mess du skrev för polis för att du ska "åka dit". Nu valde "pip" att göra en anmälan och polis är då skyldig att utreda om brott föreligger. För att "pip" ska ha blivit utsatt för ett olaga hot är första kriteriet att "pip" kännt en  allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Om du blir kallad till förhör, vilket säkerligen kommer att dröja då anmälningar av detta slag inte är prio, så berätta bara din version och varför du skrev som du gjorde. Utifrån det du skrivit här tror jag inte det kommer bli ngt av detta. Skulle jag ha fel så är det böter. Ingen som inte är mer eller mindre gtovt kriminell och hotar med riktigt grava våldshandlingar och vid upprepade tillfällen får fängelse för olaga hot och knappt då. Ett överilat sms i stundens hetta ger inte mkt. Din villkorliga dom, har dert med denna "pip" att göra och vilket brott?
    Är du själv polis?
    Nej den har inget med *pip* att göra, det var en annan riktigt korkad sak jag ångade jättefort att jag gjorde- efterklok som man är {#lang_emotions_yell}
    Jag vill verkligen inte råka ut för något nu när jag har ett litet barn hemma och är gravid och sen att vi bokat en resa i sommar och allt! Åhh!!! Varför ska allt hända mig hela tiden? Så jäkla dum jag är!!!
    Hur mycket kan böten ligga på?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-15 20:33:42 följande:
    Jag jobbar inom polisen och utreder olaga hot. Det låter inte som något hot det där inte...... som skrivs i inlägg 4 ska den som du "hotat" känna fruktan och uppfatta hotet som reellt, alltså tro att du kommer sätta hotet till verket....... Som sägs ovan är det bäösta att göra en motanmälan. Det bukar då läggas ner efetrsom bevisläget brukar vara skit.... och som också sägs så är olaga hot av detta slag väldigt låg prio på. Polisen ahr inte tid med att sånt här tjafs.......
    Vad ska ts motanmäla? Det var ju inte samma person som hade skrivit hotet mot ts, det var ju bara vad ts trodde, men nu vet ju ts att det inte var så. Så då finns ju inget hot att motanmäla mot samma person ts uttalat hot mot.

Däremot kan givetvis ts anmäla den person som faktiskt skrev hotelserna mot ts men detta är ju inte samma person som ts sedan hotade tillbaks.

Det är, som jag förstår det, alltså fråga om två helt olika fall eftersom det är olika personer som varit inblandade.
    Anonym skrev 2009-05-15 20:33:42 följande:
    Jag jobbar inom polisen och utreder olaga hot. Det låter inte som något hot det där inte...... som skrivs i inlägg 4 ska den som du "hotat" känna fruktan och uppfatta hotet som reellt, alltså tro att du kommer sätta hotet till verket....... Som sägs ovan är det bäösta att göra en motanmälan. Det bukar då läggas ner efetrsom bevisläget brukar vara skit.... och som också sägs så är olaga hot av detta slag väldigt låg prio på. Polisen ahr inte tid med att sånt här tjafs.......
    Jag sa ju att att om *pip* kommer till stan så ska jag slå henne och sånt dumt. Det är ju hot {#lang_emotions_undecided} Men det skrev jag ju för att hon hotat mig- först- klart jag blir upprörd! 
  • Anonym

Anonym (FAN, FAN, FAAAN) skrev 2009-05-15 21:03:05 följande:

Jag sa ju att att om *pip* kommer till stan så ska jag slå henne och sånt dumt. Det är ju hot {#lang_emotions_undecided} Men det skrev jag ju för att hon hotat mig- först- klart jag blir upprörd!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-15 21:03:43 följande:
    Jag sa ju att att om *pip* kommer till stan så ska jag slå henne och sånt dumt. Det är ju hot {#lang_emotions_undecided} Men det skrev jag ju för att hon hotat mig- först- klart jag blir upprörd!
    Självklart blev du upprörd, men det innebär inte att man får hota någon. Och nu visade det sig alltså att det inte var *pip* utan någon annan som hade hotat dig. Vet du vem denna andre person är?
Svar på tråden Olaga hot- någon som kan?