OB för sovande natt?
Alltså om man sover på arbetsplatsen (inom vården) vad får man för ob då? Vissa säger att man inte får timlön då, stämmer det?
Gärna svar både från kommunala och privata boenden.
Alltså om man sover på arbetsplatsen (inom vården) vad får man för ob då? Vissa säger att man inte får timlön då, stämmer det?
Gärna svar både från kommunala och privata boenden.
Vilket avtal går du under? HÖK? KFO? PAN? osv.
Föreståndaren säger att han inte vet om det är kommunal eller tjänstemannaförbundet? Skumt tycker jag...
Då är det i princip omöjligt att besvara dig fråga. Finns många olika avtal som säger ditten och datten om sovande jour. På en del ställen får man lön + OB för halva jouren, på en del ställen får man lön + OB för 25% av jourtiden, på en del ställen får man full lön + OB för hela jouren, på en del ställen får man jourersättning (ca 30kr/h vardagar, tror jag, osäker på summan) för alla timmar som ingår i den sovande jouren, på en del ställen får man full lön under jouren under förutsättning av man går upp minst X antal gånger osv osv.
Jaha, är det så krångligt.
Jag trodde (i min naivitet) att det var självklart att man hade sin timlön när man var på arbetsplatsen, men så behöver det alltså inte vara...
Jag har sovande jour! Privat arbetsgivare så det är Almega som står för avtalet (tror jag).
Mellan kl 01 och 05 har jag väl ca 40 kr per timma. Dessa timmar räknas inte in i arbetstiden totalt per månad, utan varje dygn gör jag 20 arbetstimmar.
Får ingen ob dessa fyra timmar. Blir jag väckt har jag däremot enkel övertid, dock utan ob tillägg.
jag jobbar inom kommunen och har sovande jour som är väldigt populärt här.
Iaf om man går på schemarad och har ett visst antal timmar som ska göras. Det blir väldigt många timmar om man börjar jobba tex kl 15 på eftermiddagen och slutar kl 11 dagen efter.
Vi har fullt betalt fram till kl 02:15 sen jourersättning mellan 02:15 och 6:30.
jourersättningen är ca 45kr (kommer inte ihåg exakt) på helgerna är det dubbel jourersättning.