• Anonym

CSN och sommarkurser?

Efter att ha läst på högskolan ett antal år tänker jag nu för första gången läsa en sommarkurs och söka CSN-bidrag och lån för högskolestudierna över sommaren, men hur går det till? Måste jag först ha hunnit få in alla mina poäng från denna "vårtermin" innan de kan bedöma om jag får lån för sommarstudierna? Eller hänger sommarstudierna ihop med vårterminens lån, bara det att man söker får några ytterligare veckor?

• Svar på tråden CSN och sommarkurser?
  • ettplustack

För att du ska få pengar från csn under sommaren så gör de ingen poängbaserad bedömning, du kan vara efter hur mycket som hellst det spelar ingen roll. För sommarkurser får du pengar ändå :) (har själv ringt csn och frågat) Jag ska också plugga i sommar ska bli skönt faktiskt.

• Anonym

OK, så de bara godkänner ansökan och pengarna rullar in? Får man mer pengar för maj månad då än om man inte skulle läsa sommarkursen? Jag ska nämligen få kring 6600 kr i slutet på maj, så nu funderar jag om det kommer att bli nån tusenlapp mer eftersom jag inte upphör med studierna.

• ettplustack

i maj får du inte mer men du får i början på juni i slutet av juni och i slutet av augusti. Se till att du är registrerad på kursen och tackat ja, jag ringde och sa att jag tackade ja till platsen. Sen fyller du i csn och lämnar studieförsäkran när csn godkänt beslutet oc då kommer pengarna första gången ca en vecka efter kursstart. för 15 hp i sommar får jag ca 19500 kr sammanlagt

• Anonym
    ettplustack skrev 2009-05-15 20:43:28 följande:
    i maj får du inte mer men du får i början på juni i slutet av juni och i slutet av augusti. Se till att du är registrerad på kursen och tackat ja, jag ringde och sa att jag tackade ja till platsen. Sen fyller du i csn och lämnar studieförsäkran när csn godkänt beslutet oc då kommer pengarna första gången ca en vecka efter kursstart. för 15 hp i sommar får jag ca 19500 kr sammanlagt
    Men när jag försökte tacka ja gick det inte utan det stod att man inte behövde tacka ja på sommarkurserna, vilket jag tyckte var konstigt, men så stod det.
  • ettplustack
    Anonym skrev 2009-05-15 20:45:32 följande:
    Men när jag försökte tacka ja gick det inte utan det stod att man inte behövde tacka ja på sommarkurserna, vilket jag tyckte var konstigt, men så stod det.
    Ring skolan för säker hets skull. På min antagan stod det inte ens att jag skulle registrera mig men det skulle man, så glad att jag ringde !!!
  • Anonym

På högskolans antagningsbesked står det "Du har nu tagit andra steget i antagningsprocessen, själva antagningen. Nu är det viktigt att du tackar ja i tid (OBS, om du sökt en sommarkurs behöver du inte tacka ja). Kontrollera gärna din anmälan på studera.nu om du vill veta mer. Där tackar du också ja till din plats."

och på studera.nu står det, "Antagningsresultat efter urval 1
    - Svar krävs inte!"

Vilket jag tycker är mycket konstigt, men det står så på båda antagningsbeskeden.

• ettplustack
    Anonym skrev 2009-05-15 20:51:28 följande:
    På högskolans antagningsbesked står det "Du har nu tagit andra steget i antagningsprocessen, själva antagningen. Nu är det viktigt att du tackar ja i tid (OBS, om du sökt en sommarkurs behöver du inte tacka ja). Kontrollera gärna din anmälan på studera.nu om du vill veta mer. Där tackar du också ja till din plats."och på studera.nu står det, "Antagningsresultat efter urval 1 - Svar krävs inte!"Vilket jag tycker är mycket konstigt, men det står så på båda antagningsbeskeden.
    Ring som sagt ändå, det tar max en minut och då är du på den säkra sidan!!! Dumt att chansa då får någon annan din chans... Jag kom in på andra antagningen eftersom jag sökt sent men att jag kom in var för att folk tackat nej fick jag höra, det var 300 platser 388 sökande och jag låg typ sist så ring!!!
  • Anonym
    ettplustack skrev 2009-05-15 20:54:58 följande:
    Ring som sagt ändå, det tar max en minut och då är du på den säkra sidan!!! Dumt att chansa då får någon annan din chans... Jag kom in på andra antagningen eftersom jag sökt sent men att jag kom in var för att folk tackat nej fick jag höra, det var 300 platser 388 sökande och jag låg typ sist så ring!!!
    Försökte ringa idag men det fanns ingen att tala med, så jag ska ringa igen på måndag.
  • ettplustack
    Anonym skrev 2009-05-15 20:55:52 följande:
    Försökte ringa idag men det fanns ingen att tala med, så jag ska ringa igen på måndag.
    Ja gör det och trevlig sommar med studierna
  • Anonym
    ettplustack skrev 2009-05-15 20:57:45 följande:
    Ja gör det och trevlig sommar med studierna
    Tack, och lycka till du också.
Svar på tråden CSN och sommarkurser?