• Tant Elin

hur länge kan man förvara en räksallad i rumstemperatur?

En räksallad med räkor (sånna här i lag) ägg, och sallad/grönsaker hur länge kan man förvara den i rumstemperatur?

Behöver ha en lunch med mig, och har inga kylmöjligheter, kan jag göra en sallad som får stå i rumstemperatur ca 4-5 timmar? Eller hinner den bli förstörd?

• Svar på tråden hur länge kan man förvara en räksallad i rumstemperatur?
  • mompe

Jag skulle inte äta den efter så många timmar i rumstemperatur. Räkor är känsligt.
    har du ingen kylklabbe att lägga med eller något annat från frysen som kan hålla de kallare en stund?

• Tant Elin

kankse är bättre med skinksallad?

Eller vad kan man ha för mat med sig som klarar stå i rumstemperatur, och kan ätas kall?

• oOoKärlekoOo

Det finns ju massa annan mat du kan ta med som inte behöver stå kyld. Om det måste vara sallad så kan du ju göra en god sallad med diverse nyttigheter och en vinegrettdressing som kan stå framme.

• Tant Elin

ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2009-05-15 21:13:27 följande:

Det finns ju massa annan mat du kan ta med som inte behöver stå kyld. Om det måste vara sallad så kan du ju göra en god sallad med diverse nyttigheter och en vinegrettdressing som kan stå framme.
    menar du en vanlig grönsallad?

Det ska alltså vara min lunch, och jag blir inte mätt om jag inte får mkt proteiner (skinka, räkor. ägg el dyl)
  • oOoKärlekoOo

Tant Elin skrev 2009-05-15 21:41:24 följande:

ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2009-05-15 21:13:27 följande:
    menar du en vanlig grönsallad?Det ska alltså vara min lunch, och jag blir inte mätt om jag inte får mkt proteiner (skinka, räkor. ägg el dyl)
    Fast det är inte lämpligt att ha kött framme i flera timmar, oavsett vilket kött...
  • mosterYster

Ägg håller sig så pass länge i rumstemperatur. Rökt kött är också bra. Men det blir dåligt snabbare om det ligger uppskuret tillsammans med grönsaker, så ha salladen i en låda, ägget i en annan och skinkan i en tredje. Då bör det funka. Sen kan du ju tänka på att inte ställa lådorna i gassande sol också...

• mosterYster

Förresten, självklart menar jag hårdkokt ägg, men det är ju självklart i en sallad

Ni som anser att allt kött blir dåligt efter några timmar i runt 20 graders värme: har ni aldrig haft med matsäckssmörgår med skinka eller prickig korv etc? När man åkte buss länge som barn (skolutflykter osv) eller till stranden, hade man ju oftast en matsäck. Jag hade då aldrig med mig bullar och saft som lunchmatsäck...

• Sascha

Kan du inte bara ha en kylklamp helt enkelt? Och förpacka maten väl.

Ingen lagad mat är rekommenderad att stå framme i rumstemperatur.
    Räkor är särskilt känsligt medan t ex potatis och grönsaker håller sig bättre. Men maten håller sig alltid längre om den står kall.

• Tant Elin

får försöka packa in den i en påse tillsammans med en kylklamp kanske

Svar på tråden hur länge kan man förvara en räksallad i rumstemperatur?