• Anonym

Går man upp i vikt av kopparspiral?

Jag har hormonspiral som jag gått upp i vikt av. Nu funderar jag på eller jag ska ta ut den och funderar på en kopparspiral istället. Har ni erfarenhet eller vet ifall man även kan gå upp i vikt av kopparspiral? Vilka biverkningar finns?

• Svar på tråden Går man upp i vikt av kopparspiral?
  • Judy

Nej du kan inte gå upp i vikt av kopparspiralen, den innehåller inga hormoner som kan påverka vikten.

De vanligaste biverkningarna är ökad blödning vid mens, ökade menssmärtor samt en mer långdragen mens.

Jag har haftmin spiral i snart 2 månader och haft mens en gång. Den enda skillnaden jag märkte var att den var mer långdragen. Får se om det bli bättre tills nästa mens.

• LillaFlamman

Inga hormoner som sagt så känner man något är det nog mest inbillning, gav mig fan på att banta när jag satte in min kopparspiral och gick ner 8 kilo på 2½ månad men fick sluta för jag blev gravid, så nu har jag gått upp något kilo.
    Dock en biverkning man ska passa sig för med kopparspiral och man blöder mycket är järn- och eller blodbrist.
    Men de flesta tycker att spiral är utmärkt och har inga problem

• Judy
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 11:54:42 följande:
    Inga hormoner som sagt så känner man något är det nog mest inbillning, gav mig fan på att banta när jag satte in min kopparspiral och gick ner 8 kilo på 2½ månad men fick sluta för jag blev gravid, så nu har jag gått upp något kilo. Dock en biverkning man ska passa sig för med kopparspiral och man blöder mycket är järn- och eller blodbrist. Men de flesta tycker att spiral är utmärkt och har inga problem
    Blev du gravid trots kopparspiralen?
  • LillaFlamman
    Judy skrev 2009-05-16 11:57:52 följande:
    Blev du gravid trots kopparspiralen?
    Japp, hade den i knappt 3 månader, ganska vanligt har jag läst mig till nu efteråt (jämfört med många andra p-medel)
  • Judy
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 11:59:38 följande:
    Japp, hade den i knappt 3 månader, ganska vanligt har jag läst mig till nu efteråt (jämfört med många andra p-medel)
    Ja jag undrar detsamma. Min värsta fasa är att bli gravid trots spiralen och sedan få missfall när de tar ut den eller på grund av att spiralen sitter kvar..
  • LillaFlamman
    trebarsmamma skrev 2009-05-16 12:03:27 följande:
    men ojj gick graviditeten bra då ellerfick du missfall, tog du bort spiralen sen
    väntar på inskrivning om 3 veckor men än så länge har jag inte haft några problem mer än att barnmorskan va sur över att jag tog ut spiralen själv.
    Judy skrev 2009-05-16 12:05:11 följande:
    Ja jag undrar detsamma. Min värsta fasa är att bli gravid trots spiralen och sedan få missfall när de tar ut den eller på grund av att spiralen sitter kvar..
    såhär nu i efterhand så skulle jag nog inte valt spiral om jag absolut inte vill bli gravid. hade väl "turen" nu att vi redan pratat om att skaffa en till.
    tyvärr så ökar chansen för missfall ganska rejält om man blir gravid med spiral och vare sig man väljer att ta ut den eller låter den sitta kvar även om det är rekomenderat att ta ut den om man vill göra ett försök på att behålla.

Har en bekant som kom ut med spiralen i näven när han föddes
  • Judy
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 12:10:47 följande:
    såhär nu i efterhand så skulle jag nog inte valt spiral om jag absolut inte vill bli gravid. hade väl "turen" nu att vi redan pratat om att skaffa en till. tyvärr så ökar chansen för missfall ganska rejält om man blir gravid med spiral och vare sig man väljer att ta ut den eller låter den sitta kvar även om det är rekomenderat att ta ut den om man vill göra ett försök på att behålla. Har en bekant som kom ut med spiralen i näven när han föddes
    Oj! tog du ut den själv? Det skulle inte jag våga.

Om jag skulle bli gravid trots spiralen så skulle jag absolut vilja behålla barnet och det skulle vara katastrof om jag fick missfall på grund av det, skulle känna en sån skuld inför barnet.

Men vet du att det gick bra med barnet när du tog ut spiralen då? Har de kollat och så eller?
  • LillaFlamman
    Judy skrev 2009-05-16 12:21:20 följande:
    Oj! tog du ut den själv? Det skulle inte jag våga.Om jag skulle bli gravid trots spiralen så skulle jag absolut vilja behålla barnet och det skulle vara katastrof om jag fick missfall på grund av det, skulle känna en sån skuld inför barnet.Men vet du att det gick bra med barnet när du tog ut spiralen då? Har de kollat och så eller?
    Såhär i efterhand känns det korkat att ha gjort det själv men när jag pratade med en sköterska häromdagen så sa hon att det inte spelade så himla stor roll vem som tog ut den bara det att en del har svårt att ta ut den själv.

Tyvärr vet jag ingenting och KK gör ingenting förens inskrivning, fast jag tjatat om att jag är orolig och att jag tror att veckorna inte stämmer på mig, förra gången jag var gravid hade de felberäknat mig straxt över 7 veckor och nu är livmodern nästan stor för att bara vara i 7e veckan (6+3 eller 4). men allt jag får till svar hela tiden är att jag får vänta till inskrivning och BM då får avgöra om hon anser det viktigt att skicka mig på ultra, annars får jag vänta på nupp i v 14.
    ganska dåligt tycker jag.. men men

Mår nu jättedåligt över spiralgrejen och vill absolut inte få missfall även om det nu ser ut som att "magen" och sonen riskerar att båda ha födelsedag i slutet av december
  • Judy
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 12:31:40 följande:
    Såhär i efterhand känns det korkat att ha gjort det själv men när jag pratade med en sköterska häromdagen så sa hon att det inte spelade så himla stor roll vem som tog ut den bara det att en del har svårt att ta ut den själv. Tyvärr vet jag ingenting och KK gör ingenting förens inskrivning, fast jag tjatat om att jag är orolig och att jag tror att veckorna inte stämmer på mig, förra gången jag var gravid hade de felberäknat mig straxt över 7 veckor och nu är livmodern nästan stor för att bara vara i 7e veckan (6+3 eller 4). men allt jag får till svar hela tiden är att jag får vänta till inskrivning och BM då får avgöra om hon anser det viktigt att skicka mig på ultra, annars får jag vänta på nupp i v 14. ganska dåligt tycker jag.. men men Mår nu jättedåligt över spiralgrejen och vill absolut inte få missfall även om det nu ser ut som att "magen" och sonen riskerar att båda ha födelsedag i slutet av december
    Ja man kan ju tycka att de borde vilja kolla upp det rxtra när du haft en spiral inne i livmodern liksom.

Får hoppas att det går bra i alla fall!
  • LillaFlamman
    Judy skrev 2009-05-16 17:52:50 följande:
    Ja man kan ju tycka att de borde vilja kolla upp det rxtra när du haft en spiral inne i livmodern liksom.Får hoppas att det går bra i alla fall!
    ja, jag är döirriterad på dem men mitt alternativ nu är antingen vänta 2½ vecka och höra vad BM säger (hon gör ju undersökning och kollar att livmodern är relativt rätt i storlek i alla fall) eller gå privat och betala 300 vilket jag inte har råd med just nu så får vänta.

o tack det hoppas verkligen jag med, känns lite som jag snodde ts tråd nu och var verkligen inte meningen
  • Anonym (Snurran)

En fråga bara, hur sjutton får man ur spiralen själv?

• Anonym

Anonym (Snurran) skrev 2009-05-16 18:00:46 följande:

Man drar i snörena.
  • LillaFlamman

Anonym (Snurran) skrev 2009-05-16 18:00:46 följande:

Satte mig på huk och krystade lätt och fiskade upp trådarna. om man kan göra det själv beror lite på hur hårt spiralen sitter och hur långa trådarna är
  • Anonym (Lillhjärta)

Jag har haft kopparspiral i snart 3 år och jag är supernöjd!! Det kan blöda lite mer i ca 2 dagar för mig men sen är det inte mycket alls. Jag har aldrig haft stora problem med mensverk, varken med spiral eller utan men blöder lite fler dagar än förut, dock väldigt lite de sista dagarna.

Slappnar man av vid insättandet så den hamnar rätt så har det iallafall för mig fungerat jättebra och jag har inte fött några barn och har kunnat ha spiral utmärkt iallafall och vikten påverkas inte.
    De första dagarna efter insättning gjorde det rejält ont som en kraftig mensverk, och jag höll på att svimma när jag gick hem från barnmorskan men det gav med sig och när kroppen vant sig så har det varit kanonbra sen!
    Att få vara naturell och veta att man inte proppar i sig hormoner är en skön känsla, och sexlusten blev för mig mycket bättre. Aldrig mer homoner om jag slipper! Nu funderar jag dock snart på att ta ut den och försöka bli gravid med min kära sambo, men vill gärna ha en ny igen sen.

Svar på tråden Går man upp i vikt av kopparspiral?