• Soldi

Namngivningsceremoni... tips och råd?

Hej!

Vi har en dotter som är 4½ månad, och nu när sommaren närmar sig vill vi ha en ceremoni för henne.
    Jag har alltid trott att den enda då är dopet, tills alldeles nyligen.
    Nu hörde jag talas om namngivningsceremoni.

Någon som har tips och råd på hur det kan gå till?

Tack för er hjälp!

• Svar på tråden Namngivningsceremoni... tips och råd?
  • Vickan I

Vi beställde inbjudningskort från Extrafilm.se (men finns ju en massa sidor). Tog ett fyrasidorskort där vi valde fina bilder på Alvin och text och skickade ut.

Själva namngivningen har vi valt att kalla "namngivningsfest" istället för ceremoni då vi tyckte det lät för högtidligt och stelt . Vi ska vara hemma hos min mamma i hennes hus och hoppas verkligen på bra väder så vi kan vara ute.

Kommer vara buffé och sedan efterrätt och sådant. Dukat i samma färgtema som inbjudningskorten. Upplägget blir väl lite som följande:

* Vi hälsar alla välkomna och inbjuder till mat
    * Efter maten håller sambon ett tal där han berättar om namnen vi valt och varför. Han presenterar de faddrar vi valt m.m. Skålar och hurrar. Vi har tänkt sätta en blomsterkrans el liknande på Alvins huvud som symbolisk grej .
    * ev vill farfar säga några ord el ngn annan.
    * sedan blir det fika/efterrätt och då öppnar vi även presenterna som Alvin fått.

Vi kommer även ha skrivit om namnen på de som kommer och sätta upp så de kan läsa innebörden av sina namn och hur många som heter det och sådant. Det kommer även gå ett bildspel på Alvin från när han föddes till nu där de som vill kan titta på kort av honom. Vi funderade först på att ha en sk officiant som skulle hålla i ceremonin, men eftersom vi vill hålla det litet och oformellt så valde vi att göra det själva. Vi är "bara" runt 22 vuxna och 5 barn, så det blir släkten och närmsta vännerna bara.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • bohusbebis

När vår son fyllde ett år hade vi även namngivningsceremoni. Vi samlade släkt och vänner vid en fiskebåt och åkte ut i den bohuslänska skärgården. Kaptenen ombord är gammal kompis med min man och när vi la till vid en vacker plats så höll kaptenen (som åxå är officiant i formella sammanhang) ett litet informellt tal om vår son och hans namn. Sen "döptes" han med en zinkspann havsvatten och alla skålade i bubbel. Han fick också en egen jordgubbstårta att äta själv - alla gästerna fick rulltårtsbakelse med jordgubbe som minitårtor. Det var fantastiskt väder och efter havsutflykten hade vi grillning och skaldjursfrossa hemma. Superlyckat. Nu ska vi snart göra om det hela för dottern, men nåt annat får vi väl hitta på.

• Xara

Vi kallade det "välkomstfest" för båda barnen. Kommunstyrelsens ordförande kom hem till oss (gratis! Bara att ringa kommunens växel och höra om de har någon som ställer upp!) och höll ett väldigt trevligt tal. Sedan berättade faddrarna (kompispar till oss) vad första- och andranamnen betydde, läste en dikt och sade några egna ord vill jag minnas. Vi skålade och åt smörgåstårta och vanlig tårta.

• MariaOMarkus

Lägger tråden ifavoriter

vi har oxå tänkt ha namnceremoni för våran dotter :)

7 maj kom hon,våran älskade Malou
Svar på tråden Namngivningsceremoni... tips och råd?