• Miracle09

ok med sötningsmedel när man är gravid?

Någon somvet om det är ok eller mycket dåligt att äta eller dricka produkter som innehåller sötningsmedel när man är gravid?
    Inte light läsk, det dricker jag inte, men tex juice utan tillsatt socker, men det står i ingredienser att det innehåller sötningsmdel. Eller yoghurt som innehåller sötningsmedel.

• Svar på tråden ok med sötningsmedel när man är gravid?
  • Gisla

Jag skulle avstå helt från det. Både för din och barnets skull... Vet inte om det påverkar barnet, men vissa sötningsmedel kan i värsta fall ge nervskador på dig i allafall.

• Bellatrix

Jag undviker iallafall aspartam och sukralos och skulle aldrig dricka det som gravid eller ge till mina barn.

• Delfinen

Jag undviker också aspartam nu under graviditeten, det är det värt!!
    Försöker också minimera produkter över huvud taget som har mycket E-ämnen och onaturliga saker i sig..
    Undviker även uppiggande saker såsom drycker som innehåller taurin och koffein.

• Camillis75
    Bellatrix skrev 2009-05-26 00:07:14 följande:
    Jag undviker iallafall aspartam och sukralos och skulle aldrig dricka det som gravid eller ge till mina barn.
    Håller absolut med om detta. Det är bättre med lite naturligt socker än att utsätta sig för risken med konstgjort, jag ger tex ALDRIG konstgjort socker till min son.
  • droppen 1

försöker hålla mig borta från gift så gott jag kan, dvs aldrig konstgjort skit.

Är dålig på att stava
  • Eriam

Aspartam är ett ämne som bl.a. bryts ner till Fenyalalanin som är en aminosyra.

Jag skulle avstå helt från sötningsmedel (fenylalaninkällor), det beror på att det finns en ovanlig sjukdom som heter fenylketonuri (PKU) där barnet råder brist på ett enzym som behövs för att omvandla fenylalanin till tyrosin, en annan aminosyra. Överskottet av fenylalanin lagras i blodet och skadar hjärnan. Utan behandling utvecklar barn med PKU en allvarlig hjärnskada.

Om risken finns att mitt barn får hjärnskador pga att jag använder sötningsmedel så tycker jag det är självklart att avstå från det och njuta av vanligt socker istället (fast i begränsad mängd).

Läs mer om PKU på socialstyrelsens hemsida

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Fenylketonuri

Hoppas jag inte skrämmer upp er, det är ovanligt att drabbas av PKU men eftersom det ändå finns så tycker jag att alla borde få höra talas om sambandet mellan hjärnskador och sötningsmedel

• Miracle09

Oj! jag har missat att ni har svarat. Jag gillar inte sötningsmedel. Jag undrade för att min svärmor hade skickat med min sambo ett 2 liters juice paket som innehöll sötningsmedel och sen hade jag råkat köpa yoghurt också som var utan tillsatt socker. Den åt jag inte mer av. Var dessutom inte god. Jag föredrar socker :)

• Therez82

Läs på Livsmedelsverket för mer info - www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Några citat från sidan.
    Amning och aspartam

Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan).

Livsmedelsverkets bedömning

Livsmedelsverket har inga speciella rekommendationer vad gäller konsumtion av aspartam, förutom de generella rekommendationerna att det av JECFA föreslagna ADI-värdet inte bör överskridas. En användning av begränsade mängder aspartam som sötningsmedel kan alltså betraktas som acceptabel från hälsosynpunkt.

Alla använda tillsatser ska kunna identifieras av konsumenten. Tillsatser ska därför anges i livsmedlens ingrediensförteckning med funktionsnamn, i detta fall sötningsmedel, och identitetsnummer, s k E-nummer. Numret för aspartam är E 951. I stället för E-numret får namnet aspartam anges. Som en upplysning till personer som lider av fenylketonuri ska livsmedel som innehåller aspartam även märkas med information om att de innehåller en "fenylalaninkälla".

Fakta om aspartam Introducerades i början av 1980-talet. ADI-värde 40 mg/kg kroppsvikt och dag. En läsk får innehålla högst 600 mg/l. En 60 kg person kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk varje dag innan han kommer upp i ADI-värdet. Sötningseffekt 100-200 gånger högre än socker.
Svar på tråden ok med sötningsmedel när man är gravid?