• Magnoliah

Stort huvudomfång - 6½ månad

Min 6½-månader gamla son var på kontroll idag.
    Hans huvudomfång är 45,5 cm och hade hoppat upp från 60e till 90e percentilen sedan 4-månaderskontrollen.

Vikten gick från 50e till 75e percentilen, och längden från 25e till 30e, så nog hoppade hela han upp några snäpp.

Min doktor sa att de ska kolla honom vid 9 månader så att han inte fortsätter gå upp vad det gäller huvudomfånget, för då bör han ultraljudas för att se så att det inte sker någon abnormal hjärnutveckling.

Någon som varit med om liknande, och hur gick det i såfall?

Jag vet att han lika gärna kan plana ut på 90e percentilen, och det är ju det jag hoppas på, men visst blir man lite orolig.

Hans huvudomfång var stort redan när jag var gravid.
    Jag själv har lite större än "normalt" huvud, har alltid få ha större hjälmar etc.

• Svar på tråden Stort huvudomfång - 6½ månad
  • Othelia

Jag skulle inte vara så orolig för huvudet. Klart det är bra att de kollar upp det men så stort är nog inte huvudet ändå.

Jag var tvungen att gå in och kolla vår sons mått. Han föddes med rätt stort huvud, som han fått av sin far, och han hade 45 cm kring 5 månader. Det var aldrig frågan om att ngt borde kollas upp extra heller.

Visst, måtten ska inte hoppa så mycket från en gång till en annan eftersom det kan betyda att ngt är fel. Men eftersom hela han hade vuxit en hel del från senaste mätning så skulle jag inte oroa mig.

• 3 barns mamma84

Ingen fara alls..
    Vår son hade huvud mått 40 när han föddes idag är han 9mån han har större huvud
    Ingen fara allt ts

• Magnoliah

Hej och tack för svar

Nej, jag tänker så också, hela han hade vuxit. Inte bara huvudomfånget.

Men visst drar jag öronen åt mig när ens läkare säger att det finns en liten risk för att något är fel om det fortsätter hoppa upp i percentiler (men ingen fara i nuläget).
    Särskilt som min son har en annan medicinsk diagnos som troligen är ofarlig, men viss (om än väldigt liten) risk att det är något fel.

Jag har kvar mina egna värden från när jag var liten (!) och tydligen låg jag själv på 70e percentilen till 3 månaders ålder, och sedan tog jag ett skutt upp till 90e och planade ut där. Så jag får hoppas lillkillen gör det med

Tack igen

• JMM

Min dotter har också ett lite större huvud.. ligger väldigt högt på huvudkurvan. Ingen fara med henne, tidig i utvecklingen mm.
    Men det som är problemet är att jag inte får lov att teckna någon barnförsäkring på henne för att hennes huvud är lite större.... Jävla försäkringsbolag!
    Det är ju inga som helst fel på henne!!!!

• 3 barns mamma84
    JMM skrev 2009-05-19 10:55:15 följande:
    Min dotter har också ett lite större huvud.. ligger väldigt högt på huvudkurvan. Ingen fara med henne, tidig i utvecklingen mm.Men det som är problemet är att jag inte får lov att teckna någon barnförsäkring på henne för att hennes huvud är lite större.... Jävla försäkringsbolag!Det är ju inga som helst fel på henne!!!!
    jag fick..
  • JMM
    3 barns mamma84 skrev 2009-05-19 11:11:48 följande:
    jag fick..
    Men de på försäkringsbolagen tar inte fram alla barns journaler och går igenom. Anledningen till att de tittade på vår dotters var att de trodde att hon hade ett blåsljud när hon var mindre, vilket senare konstaterades att hon inte hade. Så då var de tvunga att kolla journalerna. Och då gick de även igenom hennes kurvor.

Min väninna har en son med mycket stort huvud, och han har också försäkring, mycket konstigt, men de har nog inte kollat hans journaler.
  • kevins mamma

hej min sons huvudomfång blev oxå sakta men säkert större..det visade sig vara vattenskalle...han hade ett tryck i huvudet...men hur verkar ditt barn annars för jag märkte något galet med min son men de ville inte lyssna på mig...bra att de uppmärksammat det i allafall
    mvh sara

• 3 barns mamma84
    Men de på försäkringsbolagen tar inte fram alla barns journaler och går igenom. Anledningen till att de tittade på vår dotters var att de trodde att hon hade ett blåsljud när hon var mindre, vilket senare konstaterades att hon inte hade. Så då var de tvunga att kolla journalerna. Och då gick de även igenom hennes kurvor.Min väninna har en son med mycket stort huvud, och han har också försäkring, mycket konstigt, men de har nog inte kollat hans journaler.
    Jora dom kollade upp
    Han hade stl 40 i huvud när han föddes..
    Konstigt vissa vet inget om barn alls
  • JMM
    3 barns mamma84 skrev 2009-05-20 15:44:55 följande:
    Jora dom kollade upp Han hade stl 40 i huvud när han föddes..Konstigt vissa vet inget om barn alls
    Nä det är mkt konstigt.
    Men som sagt inget fel på henne, mycket tidig i utvecklingen & ingen konstig form på huvudet alls. Hon följer sin huvudkurva perfekt, men de tyckte tydligen att de var för stort iallafall. Tydligen måste alla barn ligga precis på medel för att få försäkring verkar det som :p *ironi*.
  • 3 barns mamma84
    Nä det är mkt konstigt. Men som sagt inget fel på henne, mycket tidig i utvecklingen & ingen konstig form på huvudet alls. Hon följer sin huvudkurva perfekt, men de tyckte tydligen att de var för stort iallafall. Tydligen måste alla barn ligga precis på medel för att få försäkring verkar det som :p *ironi*.
    Hahaha eller hur
    Inte följer min pojk normal kurvan haha han vet nog inte vad normal kurva betyder
  • kakmamman

Det är klart att det skapas oro om det växer för fort..jag hittar inte hur omfånget var vid födseln.

Visst är 45 i omfång inte farligt, men det beror ju på vad man ska jämföra med, min son på 6 månader har 45,5 i huvudomfång..och han hade 37 vid födseln.. ingen har någonsin påpekat att det är något som är tokigt!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Juni 06

Min son är 4 månader och han hade ett huvudomfång på 44 ingen som har sagt att han har ett stort huvud. När han föddes hade han 37 i huvud.

• NoelochJack

Min son är 6,5 månad och hade ett mått på 46,5, han hade 36 cm när han föddes. Nu är han stor i övrigt, men inga kommentarer har jag fått om detta.

Försäkrade honom när han var 2 dagar typ (så fort vi kom hem från BB) så inga problem där.

Noel 071120 och Jack 100312
  • Louisejp
    kevins mamma skrev 2009-05-20 14:21:23 följande:

hej min sons huvudomfång blev oxå sakta men säkert större..det visade sig vara vattenskalle...han hade ett tryck i huvudet...men hur verkar ditt barn annars för jag märkte något galet med min son men de ville inte lyssna på mig...bra att de uppmärksammat det i allafall

mvh sara

Jättegammal tråd men vad märkte du för galet med din son och hur stort var huvudomfånget vid 5 månader, om du minns? Orolig för min sons ökande huvudmått.
Svar på tråden Stort huvudomfång - 6½ månad