• Tilde å Nova

Baka till kalas..Kom med tips och idéer!

Hej!
    Vi ska ha kalas för Nova nästa helg, och tänkte först ha ett "barnkalas" på lördagen då vi bjudit in några av hennes kompisar med sina föräldrar, och sedan på söndagen kommer lite släktingar..

Frågan är bara nu vad tusan man ska bjuda på då det kommer bli en del folk.. ( iallafall på söndagen)

Jag tänkte försöka vara så hurtig så jag skulle baka en del iallafall, men vad?
    Och ska man bjuda på tårta eller glass eller... Ja, kom gärna med förslag hur ni gjort/skulle ha gjort/kommer att göra.. !

Visst skulle man kunna göra tårtbottnar i långpanna och "bygga ihop" en tårta av eller?

Ja, överrös mig gärna med idéer och tips!

• Svar på tråden Baka till kalas..Kom med tips och idéer!
  • Lind1981

Långpannekakor är ju alltid smidigt att göra till många!
    Tårta måste man inte ha...skulle satsat på glass och maränger eller ev glasstårta till barnen.
    enkla mördegskakor är ju oxå lätt....väldigt gott om de är bra gjorda och inte överbakade.
    bullar går ju oxå att göra massor av...är själv inte haj på det men går ju att göra massor om man lägger ner lite tid. är ättegott med choklad och nötter i om man gillar sånt.

• Tilde å Nova

Ok, ja det är sant, man skulle ju kunna ha glass och chokladsås + maränger eller nåt sånt på barnkalaset och sedan tårtor på släktkalaset..
    Tack för tipset!

• Fille Fjonkan

Vanliga chokladbollar (fast med vatten eller apelsinjuice istället för kaffe) rullade i strössel brukar vara bland det mest populära på våra barnkalas.

Marängtårta (köpta marängbottnar) med dumlefluff, glass och grädde som fyllning var också populärt senast. Då hade vi även extra glass, grädde, strössel och såser (bl a mixade frysta hallon - *smaskens*) brevid så att alla kunde kombinera efter egen smak.

Kisen ville ha en gräddtårta med choklad och marsipanrosor när han fyllde år häromveckan. Jag gjorde egna små rosor (inte särskilt vackra, men många) och satte i en ring kring hela tårtan så att alla fick minst en marsipanros var. Uppskattades av barnen.

Lycka till med akandet!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tilde å Nova

Tack tack för tips!

• Soffipropp1982

Jag brukar ofta göra den här.
    Vispa vaniljvisp så den blir fluffig, hacka sönder ca 1,5 dubbel daim eller mjölkchoklad och vänd ner i vaniljvispen. Häll allt i en pajform eller liknande och ställ in i frysen. Bara att ta fram en liten stund innan det är dags att fika. Har hör de som även haft i krossad maräng.

• Tilde å Nova

Soffipropp:

Det lät ju himla smaskigt! Och enkelt! Tack för tips!

Ackis: Men ååååhh..!

Svar på tråden Baka till kalas..Kom med tips och idéer!