• ladymadonna

Ilsket röda ljumskar

Finns det någon som har nåt bra tips mot röda ljumskar/stjärtar? Det bästa vore naturligtvis att låta sonen ligga utan blöja så mycket som möjligt, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Han är nu snart 5 månader och har börjat snurra runt en hel del, så även om jag lägger honom på en stor bit plastad frotté så kommer det kiss lite här och var...

Vi byter blöja ofta och ser alltid till att det är torrt innan vi sätter på en ny blöja. Funderar på om vi borde smörja med något. Vad är bäst i så fall?

Finns det nån som lyckas hålla sin bebis riktigt fin i rumpan? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ilsket röda ljumskar
  • Lindha83

jag smörjer alltid med bephanten eller idomin och pudrar alltid ljumskar när jag byter blöja! Min dotter har klarat sig bra... Klart hon blivit röd någon gång men då smörjer jag mer! =)
    Lycka till!

• Bispan

Jag har testat Bepanthen, Idomin och Inotyol.

Den som jag tycker är överlägset bäst är Inotyolen.

• Bispan

+ man ska inte snåla utan lägga på rejält..

• solrosen71

Jag byter blöja ung. 2-3 timmars mellanrum såvida det inte är bajsblöja, då byter jag direkt. Luftar ordentligt vid varje blöjbyte. Smörjer ljumskar med bephanten vid behov och rumpan med Silon, om det behövs. Silon är vattenavvisande, därför tar jag den i rumpan, bephanten läker bättre, t ex om ljumskarna är röda. Tvätta alltid innan du smörjer! Min son har bara varit röd i rumpan tre-fyra gånger och han är 8 1/2 månad, så metoden funkar!

• Ms svea

en del salvor gör att de skaver. prova tvätta med olja sen lufttorka...du kn prova puder som suger upp fukt...
    har du kollat på bvc så de inte är svampinfektion?

• allakantralla

Jag tycker puder fungerar bättre än salvor. Att ligga med naken stjärt är naturligtvis det bästa. För att undvika kiss överallt brukar min son och jag hänga i badrummet i en halvtimma- en timma varje morgon. Jag i badkaret och han bredvid på en stor tjock och varm handduk på golvet. HUr mysigt som helst!

• PetraMunchen

Vår lilla har väl haft lite lite rött en halv dag i ljumsken 2 gånger hittills. Han är nu 10,5 månader. Vi har kört med EC, dvs att låta honom "kissa fritt" (över badkar, handfat, toa eller potta) sen han var 2 månader. Vi höll helt enkelt upp honom innan han kunde sitta själv. De tömmer sig lite bättre då än när de går och småskvätter i blöjan tycker jag. Blir det kiss i blöjan byter vi oftast direkt och kollar om han vill kissa mer. Sen så klart att inte låta honom ha blöjan för länge.

Ofta har han dock hållit sig torr längre perioder till och från och ibland har vi haft helt torra nätter om han får kissa vid 3 eller så, han vakna ju ändå och var hungrig då.

Vi har också kört med billiga blöjor, hellre byta oftare till billigare pris än att ha en superblöja som de kan ha i 5 timmar!

• snowball

hej våran dotter har aldrig haft röd stjärt... vi har bara använt zinksalva....
    inte bytt särskillt ofta bara bytt direkt när hon har bajsat, ligger utan blöja innan läggdags ca 20 min inte varje dag men så ofta det går...

• Nora061013

Vi körde med gamla husmorsknepet potatismjöl,, helt suveränt bra.

• lino75

kan oxå tipsa om potatismjöl helt suveränt o det blir inte kladdigt på barnet...

• ladymadonna

Tack snälla för alla tips! Ska nog testa potatismjölmetoden tror jag... Sen ska jag kolla med BVC för att utesluta svamp som någon skrev.

• Linn Daggert

om det är lite glansigt i ljumskarna är det svamp och rekommenderar bvc pevaryl.

• Thegran

de gånger dottern blir röd har jag på ett tjockt lager inotylsalva (finns på apoteket), ofta är det röda borta redan till nästa blöjbyte!

• Morghana

Inotyolsalva! Min absoluta favoritsalva mot röda områden. Riktigt fet och ligger kvar som en hinna på huden. Sedan BVC rådde mig om den kan jag inte vara utan den då ena sonen har böjveckseksem och det tenderar även till en känslig rumpa och röda ljumskar. Lägger på ett rejält lager. Inom kort är det röda nästan borta.

Svar på tråden Ilsket röda ljumskar