• Analoga

Visst kan man väl använda solskydd med utgånget datum??

Vi har en flaska Bamse solskydd som vi köpte förra sommaren. Den är så gott som oanvänd. Utångsdatum är 03-2009 (alltså mars i år). Känns ju lite onödigt att slänga bort 100 kronor och köpa en ny. Vet att verkan kan vara sämre när datumet gått ut, men tror ni att 2 månader gör så mycket? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Visst kan man väl använda solskydd med utgånget datum??
  • LillaFlamman

kolla bara att den inte luktar härsket, vad jag vet så det enda som händer är att solfaktorn blir mindre ju äldre den blir,
    jag hade använt den så länge den luktade ok men kladdat på lite mer och lite oftare

• buffybus

nej klart du kan använda den.. har inte gått så lång tid ju.. tycker jag absolut du kan göra.. hade iallafall jag gjort..

André ska bli storebror i Juli-09
  • buffybus
    LillaFlamman skrev 2009-05-16 12:38:37 följande:
    kolla bara att den inte luktar härsket, vad jag vet så det enda som händer är att solfaktorn blir mindre ju äldre den blir, jag hade använt den så länge den luktade ok men kladdat på lite mer och lite oftare
    ja precis sålänge den inte luktar skumt.. det e det enda du behöver tänka på..
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Elfva

Solskyddsprodukter har begränsad hållbarhet. Solskyddet kanske inte längre finns kvar i produkten, dvs den kanske inte alls håller den solskyddsfaktor som man tror... Man ska alltid köpa ny solskyddsfaktor till varje säsong, de har en max hållbarhet på ett år... Jag hade köpt en ny eftersom i värsta fall har du inget solskydd alls i produkten och man vill ju inte att barnen ska bränna sig...

• Sara Li

Det sägs ju att solskyddet inte är lika högt längre som när flaskan var ny. Om det t ex står att det är solskyddsfaktor 50 så är den kanske bara 25 nu. Men det är ju i alla fall ett skydd, bättre än att inte ha på någon kräm alls.

• gravid72

Jag jobbar med solskyddsprodukter och man ska verkligen inte använda utgågna produkter - UV skyddet och SPF-faktorn ger inte fullgott skydd och du riskerar att ditt barn bränner sig även med krämen på. Jag hade satsat på ny kräm, även om det är mycket pengar!

• Lovali

Jag har många gånger använt 1-2 år gammal kräm & den har fungerat lika bra som inann konstigt nog. Mina barn bränner sig inte så lätt eg. men iaf så har det gått bra med gammal kräm. Man hade ju liksom märkt det redan efter första tillfället annars. Om den inte fungerat alls som tänkt.

• strojes

Att inte solkrämerna säljs i lite mindre flaskor så man slipper slänga en massa kräm varje år. Jag har då aldrig lyckats göra slut på en hel flaska under en säsong {#lang_emotions_frown}

• Analoga
    strojes skrev 2009-05-19 15:16:58 följande:
    Att inte solkrämerna säljs i lite mindre flaskor så man slipper slänga en massa kräm varje år. Jag har då aldrig lyckats göra slut på en hel flaska under en säsong
    Ja precis. Den jag fick slänga var mer eller mindre full..
  • Muppmamma

Just den sorten är väl en av dem man inte rekommenderar till barn längre?

• SaramedM
    strojes skrev 2009-05-19 15:16:58 följande:
    Att inte solkrämerna säljs i lite mindre flaskor så man slipper slänga en massa kräm varje år. Jag har då aldrig lyckats göra slut på en hel flaska under en säsong
    då har du på för lite , man ska dränka in kroppen i det
Svar på tråden Visst kan man väl använda solskydd med utgånget datum??