• Jehu1

Tågtårta

Kan man använda en långsmal sockerkaksform till att göra "tåg" till en tågtårta?
    Någon som testat?
    Tips på fyllning i?

• Svar på tråden Tågtårta
  • Tasha78

någon sorts fluff är alltid gott

• puh fantast

Nog måste det gå att använda en långsmal form.
    Fyllning: marsankräm, chokladfromage, jordgubbsfromage, mosade jordgubbar, sylt, bananer

• Jehu1

Tror ni att man kan dela den i 3 lager, eller blir det kanske bäst med bara 2?

• Ann Nelly

Man brukar kunna dela i tre delar (på längden) men det är enklast att göra det dagen efter, det är svårare att dela den precis när den är nybakad.
    Hur "stor" eller ska jag skriva lång tårta ska du göra?
    För om du ska göra lok och vagn så kan du göra så här:
    Baka 2 kakor. För att göra lok kan du dela en kaka i tre delar på längden men bara göra fyllning till ett lager. Sista "skivan" delar du av i två delar och lägger fyllning i mellan. Ställ sedan upp den korta biten på den långa så det ser ut som ett lok (högre i ena änden), detta kan du sedan spackla med grädde så det ser ut som ett helt stycke. Du kan sätta dit något avlångt runt godis som skorsten också.
    Vagnen delar du inte utan du tar en kniv och skär ut en rektangel ovanfrån och gröper ur sockerkaka så det ser ut som en lastvagn. Spackla med grädde så blir det fint. Sedan kan du sätta på lakritshjul eller liknande på loket och vagnen. Samt lakritsstång eller lakritssnöre som binder ihop loket med vagnen.
    Vagnen fyller du med godis som exempelvis Non Stop.
    Som fyllning funkar Marsankräm blandat med lite grädde bra eller sylt blandat med lite grädde (brukar ändå vara godiset de är ute efter).
    Grädden som du spacklar tåget med kan du färga och smaksätta med Oboy, då blir tåget brunt. Smaka dig fram och tänk på att grädden blir fastare då. Häll i pulvret innan du vispar grädden, ta lite först och öka på om det behövs.
    För att göra tåget ännu finare så kan du rita detaljer med fast chokladkräm med en sprits med litet hål.
    Gör du fler vagnar är det fint att färga dem i olika färger med karamellfärg i grädden och ha olika sorters godis lastat.
    Om du inte vill ha godis i vagnen så går det utmärkt att lasta med exempelvis blåbär, hallon eller väl avrunna konserverade mandarinklyftor.
    Ett till tips för att lyxa till tårtan, blanda karamellfärg i sockerkakssmeten. Kul överaskning att skära i tårtan och upptäcka att den är blå eller rosa inuti :)

• Jehu1

Tack NellyAnn för den utförliga beskrivningen!
    Nu känns det som att jag har mer kött på benen så jag vågar prova mig på att göra en tågtårta!
    Tack än en gång till er alla!
    :)

• MissKaos

UNderbart!! Äntligen vet jag hur jag ska göra en tåg tårta till helgen. Min ska vara till ett släktkalas så jag kan inte bestämma mig för vad jag ska lasta vagnen med.. Ett lok  och vagn borde väl räcka till 10 pers?
    Är det lagom med en kaksmet per fomr? Har sånna där vanliga avlånga formar som eg är till bröd. Eller fastnar kakan i dom? De är i teflon. Kanske får bottna med papper?

ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • sevgilim
    MissKaos skrev 2011-02-02 20:15:24 följande:
    UNderbart!! Äntligen vet jag hur jag ska göra en tåg tårta till helgen. Min ska vara till ett släktkalas så jag kan inte bestämma mig för vad jag ska lasta vagnen med.. Ett lok  och vagn borde väl räcka till 10 pers?
    Är det lagom med en kaksmet per fomr? Har sånna där vanliga avlånga formar som eg är till bröd. Eller fastnar kakan i dom? De är i teflon. Kanske får bottna med papper?
    Hur gick det?
Svar på tråden Tågtårta