• Jenniiz

Recept På Bananpaj Sökes!!!

För några år sedan var jag på ett TupperWare Party, och det bjöds på en supergod Bananpaj.

Fyllningen i pajen var skivad banan blandad med gräddfil.

Har letat receptet länge, men hittar inte. . .

Nu ska jag själv ha party på tisdag kväll, hade tänkt göra denna paj då om jag nu hittar receptet!!
  • Svar på tråden Recept På Bananpaj Sökes!!!
  • lia76

Pajdeg:

100 g smält smör 2½ dl vetemjöl ½ dl socker 1 krm bakpulver

Blanda ihop och tryck ut i osmord form.

Fyllning:

4-5 mosade bananer (eller skivade, hur man nu vill ha det)
    1½-2 dl gräddfil

Blanda bananer och gräddfil och bred ut i pajskalet, eller bred först ut bananerna och sedan gräddfilen ovanpå.

Grädda i 175 grader ca 20 minuter.
    Låt stå en liten stund innan den serveras.

Servera med vaniljglass

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Blå Flygare

Inte samma recept, men gott ändå:

BANANPAJ:
    3 dl mjöl
    ½dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    ½ krm salt
    100 g smör
    1 ägg.

Mixa det torra med smöret till smuldeg. Tillsätt ägget o stanna mixern så fort det blivit en klump. Låt degen vila i kylskåp 1 timme. Kavla tunn. Lägg i form, nagga. Kylskåp 15 min. 225 grader i 10 min.

4 bananer
    1 liten burk creme fraice
    ½ citron
    lite kanel

mosa bananerna, pressa citronsaft, blanda i c.f. Lägg i det förgräddade pajskalet. stö över lite kanel.

175 grader ca 30 min.

• MBert

Mmm. Låter gott. Kanske nåt att ta till när man har många bananer som måste ätas upp...

• Jenniiz
    lia76 skrev 2009-05-16 13:43:36 följande:
    Pajdeg: 100 g smält smör 2½ dl vetemjöl ½ dl socker 1 krm bakpulver Blanda ihop och tryck ut i osmord form. Fyllning: 4-5 mosade bananer (eller skivade, hur man nu vill ha det) 1½-2 dl gräddfil Blanda bananer och gräddfil och bred ut i pajskalet, eller bred först ut bananerna och sedan gräddfilen ovanpå. Grädda i 175 grader ca 20 minuter.Låt stå en liten stund innan den serveras. Servera med vaniljglass
    Då ska jag göra den här på tisdag kväll. . .
Svar på tråden Recept På Bananpaj Sökes!!!