• Phlippan87

Veckbandslängder

tror mig ha ungefärlig koll på hur jag ska sy, men har nog inte klurat ut hur man ska sy fast själva veckbandet på gardinen.. Någon som kan hjälpa mig?? Tänkte att det vore trevligt att bli av med julgardinerna snart...

• Svar på tråden Veckbandslängder
  • Phlippan87

finns det ingen som kan hjälpa mig??? har letat på nätet men det verkar inte finnas någon info om just hur veckbandet ska sys fast

• Limefrukt

Veckband syr du fast runt om med vanlig raksöm. Sy fast slätt mot gardinens övre kant. Se bara till att du inte syr över "hålen" där fingerkrokarna ska sitta.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Phlippan87
    Limefrukt skrev 2009-05-17 22:46:31 följande:
    Veckband syr du fast runt om med vanlig raksöm. Sy fast slätt mot gardinens övre kant. Se bara till att du inte syr över "hålen" där fingerkrokarna ska sitta.
    jag ska alltså typ sy fast dem på "fållen" upptill? haha, låter skitskumt, ja, men jag bruakr inte sy gardiner, bara fålla upp dem..
  • Limefrukt

Ja, du nålar fast veckbandet över fållen på baksidan av gardinen, så fållen inte syns. Sen syr du fast veckbandet med gardinens rätsida mot maskinen, annars ser du inte var rännorna slutar. Se också till att rännornas öppning är nedåt för fingerkrokarna skjuts in nerifrån....

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Phlippan87
    Limefrukt skrev 2009-05-17 22:52:55 följande:
    Ja, du nålar fast veckbandet över fållen på baksidan av gardinen, så fållen inte syns. Sen syr du fast veckbandet med gardinens rätsida mot maskinen, annars ser du inte var rännorna slutar. Se också till att rännornas öppning är nedåt för fingerkrokarna skjuts in nerifrån....
    haha, så mycket har jag lyckats klura ut när jag lurat stackars kunderna på gamla jobbet.. (jobbat på jysk, av någon anledning frågade de alltid mig om gardiner osv, kan nada...)
    tack så mycket, då kanske jag kan ge mig i kast med det imorgon..
  • Limefrukt

Jag gjorde det en gång - alltså vände veckbandet upp och ner på den ena gardinen. Jag bara nålade på och tänkte mig inte för. Men varför nåla och sy en gång när man kan göra det två gånger {#lang_emotions_wink}

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Phlippan87
    Limefrukt skrev 2009-05-17 22:56:59 följande:
    Jag gjorde det en gång - alltså vände veckbandet upp och ner på den ena gardinen. Jag bara nålade på och tänkte mig inte för. Men varför nåla och sy en gång när man kan göra det två gånger
    är ju så roligt.. speciellt om man gör en riktigt bred gardin..

själv är jag "berömd" för att hänga upp gardinerna upp och ner, alltså med stången i fållen och med kanalen mot golvet... men men, enfärgade gardiner och 9 år funkar inte så bra tillsammans..
Svar på tråden Veckbandslängder