• Miss Cee

"MIna första år" bok: vilken är bäst?

Jag är på gång att köpa en "Mina första år" bok till det kommande barnet.

Vill att det ska vara en bok/album som sträcker sig ett par år iaf, och där man får plats med egna foton också.

Jag vill gärna ha tips och recentioner. Vilken bok har ni? Vad innehåller den? Vilken tycker du är finast? Någon du blev besviken på?

• Svar på tråden "MIna första år" bok: vilken är bäst?
  • VinterNoll2

Jag kollade runt lite innan jag köpte till mitt barn, tyvärr har han inte tittat ut än så jag har inte börjat fylla i den än Men jag köpte Nalle Puhs babybok, jag gillar Puh så det var mycket därför... I den står det lite citat från Puh och Nasse och de andra. Den räcker dock "bara" första året, sen finns det ett uppslag för Framtiden, planer för det andra året och Klippbok på två uppslag. Totalt är det ca 50 sidor att fylla i.

Jag vet att Min egen Barnkammarbok är populär, den ska räcka de första 6 åren och har 80 sidor. Jag stod och kollade på en ytterligare en bok som heter Mina Första år, den har 144 sidor i spiralband. Men sträcker sig från graviditeten till de första två åren. Men den tyckte jag verkade tråkig.

Jag kollade igenom de flesta böcker som jag hittade i bokhandeln men de flesta tyckte jag var lite smått plottriga och en del var fruktansvärt tunna.
    Mitt tips är att du går förbi en bokhandel och kikar lite.
    Men som sagt så fastnade jag för Nalle Puh för det är fina bilder och roliga citat i den.

Plus att den var inbunden vilket var nåt som jag hade som krav. Jag har kvar min egen babybok från då jag var liten och 34 år tär på bindningen - eller bristen på den kanske jag ska säga för min var bara limmad och det är massor av sidor som lossnat. De ska ju faktiskt hålla ett par år och barn bläddrar inte alltid så försiktigt

BF 6 maj 2009 - 10 dagars övertid
  • Susanne78

Till mina tvillingar köpte jag varsitt ex av: boken om mig - inte så lite kaxig. Där fanns plastfickor längst bak att stoppa minnen i samt utrymme att skriva egen text. Innehållet tyckte jag var lite kul och annorlunda oxå.

• Miss Cee

Tack för tipsen och kommentarerna!!

Det bli rtill att ut och leta runt lite :)

(Tar gärna fler tips om någon har...)

• Petra med små

Jag hade köpt ett stort tomt album. sen hade jag klistrat in bilder och skrivit i själv vad som var vad finns asläckra klistermärken och sånt i bokhandeln!

• emeliev

jag har en pärm till min kille.
    då kan man ändra i ordningen och lägga till saker själv eftersom man kan öppna och ta ut och sätta in blad. den kostade ca 320:- för ett år sen drygt. finns på bokhandeln

• milla   1982

Vi har barnkammarboken till Felix mest eftersom vi samlar den serien till honom, men tycker jätte mkt om den.

till lillan som kommer har jag köpt en med bamse, jätte charmig! Fanns även ett set att göra fot/handavtryck i samma serie så det köpte vi. Lyckades dessutom hitta det i en leksaksaffär som sålde ut ALLT till halva priset, så det var inte så mkt att fundera på lixom.
    Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - 20090929
  • Vroooooom

Jag har minnesalbumet från smabarnsutveckling.se och jag är jättenöjd.
    Där finns tomma sidor att t ex klistra in kort eller dylikt, sidor om tiden i magen, första julen och en massa annat. Det är ju en pärm så man kan ju även välja att sätta in egna blad och plastfickor.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
  • blir mamma 08

Jag har en bok som heter "Babybok" till Hampus, den täcker allt från förlossning-första skoldagen.. 80 sidor och gott om plats för foton och många hela sidor för att skriva fritt ex: Förlossningen, enligt min mamma och hälsning från faddrar på dopsidorna.. supergullig. kostade 69kr på Mixa..

lycka till med den kommande bebben och med bokletandet =D

• Markisa
    Susanne78 skrev 2009-05-20 21:20:47 följande:
    Till mina tvillingar köpte jag varsitt ex av: boken om mig - inte så lite kaxig. Där fanns plastfickor längst bak att stoppa minnen i samt utrymme att skriva egen text. Innehållet tyckte jag var lite kul och annorlunda oxå.
    Jag har samma bok till min lilla dotter. Saknar dock en sida med vikt/längdanteckningar.
    Tycker inte att det finns någon perfekt bok som skulle tillgodogöra allas önskemål. Visst, vi kan berätta vilka böcker vi har men det bästa är ändå att gå till närmaste bokhandel, helst Akademibokhandeln då de har störst urval och bläddra i alla böcker de har. Så gjorde jag. Tog bilder på några med mobilen för att minnas. Sen hemma kollade jag på adlibris och beställde för det är minst 100 kr billigare på nätet än i bokhandeln.
  • Nagoyam W

Jag fick Mina första år och tycker den är jätte bra. Men den räcker bara fram tills barnet fyller ett år.
    Men det finns jätte många olika så det är nog bara till att gå ut i handlen och titta va som finns.

• våg

Min son har nalle puh´s babybok (med "gamla" puh)
    Den tycker jag om, den är jättefin.

Till dottern hittade jag "mitt första år" av Mati Lepp. Den är jättebra. Rekommenderar verkligen den. Bättre "fylla i-saker" ä n nalle puh, men kanske inte riktigt lika söt.

• FrökenFreja

Jag kommer inte på vad vår heter, och den är nerpackad då vi håller på och ska flytta! Men det är som en hård pärm, ser ut som ett liggande album ungefär och så är det fyll i-sidor och plats för egna foton. Boken sträcker sig från 0-6 år. Den är kanonbra! Men om jag bara kunde komma på vad den heter..
    Jag ska fundera ett tag och se om jag kommer på det!

• iser

jag gillar "mina första år". Plats för lite bilder, men framförallt gillar jag att det är fickor i varje avsnitt där man kan lägga förlossningsjournaler och dylikt. Jag köpte den på lagerhouse.

• Mamma 24 7

Jag gjorde egna böcker, skrev det jag ville själv...har t ex satt in lite om deras stjärntecken, ultraljudsbilden, skrivit lite släktträd, följt längd och vikt genom åren, skrivit upp alla födelsedagar och jular, skolfoton, "intervjuat" dem då och då, samlat fina foton, skrivit om våra semestrar, deras ordförråd vid t ex 18 månader o s v.
    Använder klistermärken och fina pennor och scrapbookinggrejer. Mycket roligare än färdigtryckta.

• Fiamia10

Jag håller på med en bok till min dotter på www.bebisboken.se, blir ett mellanting mellan att göra egen bok och en att fylla i. Finns både och och man gör det på nätet och det är massvis med plats för att ladda upp bilder. Blir jättefint och när man är klar kan man få den inbunden. Min väninna skrev ut och band in till jul och gav bort till sin sons mormor och farmor också - blev kanonfint.

• MimmiL

Jag köpte till slut Nalle Puh-boken och är väldigt nöjd :)

Svar på tråden "MIna första år" bok: vilken är bäst?