• Mamma till viljestark dotter

Ni som blev igångsatt och födde för tidigt...

Hur gjordes igångsättningen? Och i vilken vecka? Kunde ni föda vaginalt eller slutade det med snitt?

Jag födde min dotter i v 33 med akutsnitt. Läkarna hade provat att sätta igång förlossningen med gel på livmodertappen, men förlossningen kom aldrig igång...

• Svar på tråden Ni som blev igångsatt och födde för tidigt...
  • Kazeer

Jag blev igångsatt med gel på livmodertappen i vecka 36+1. Det tog fyra försök under två dagar innan förlossningen satte igång. Jag födde vaginalt och förlossningen avslutades med sugklocka.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • NathalieKristian

jag blev igångsatt med ballongkateter och värke stimulerande dropp..
    ballongen gör så man öppnar sig 3 cm sen öppnade jag mig inte mer än 1 cm på 13 tim, mådde jätte dåligt..

sen kom en läkare in o gjorde nått där nere på mig o sa sedan har de inte hänt nå inom 2 tim så blir de snitt...

30 min efter att läkaren gjort de där på mig så kom våran lilla prinsessa ut.

vart igångsatt pga vatten avgång..

dotter kom i v 34+1 /Vaginalt.

Grattis till dottern

• Kakanini

Blev igångsatt vecka 36+0 med en ballongkateter som ramlade ut direkt och värkarna satte igång med en gång.
    Fick värkstimulerande dropp (gud, vad intensiva värkarna blev!!) öppnade mig från 4-10 cm på en halvtimma.

Krystade en gång och Olle kom ut med full fart 22 april i år (vaginalt).
    2480 g /48 cm
    Kan tilläggas att det var min tredje : ))

• lillamorran

Blev igångsatt v 35+2 med ballongkateter vid 2 försök -> öppnades bara 2 cm. De tog hål på hinnorna och satte värkstimulerande dropp. Efter ca 30 (!) timmars värkarbete hade jag bara öppnats 5 cm och pga att jag var i så dåligt skick (havandeskapsförgiftning) samt att lillans hjärtljud blev dåligt blev det akutsnitt.

Detta kommer jag ALDRIG mer att gå med på!

Ut kom iaf vår dotter, 46 cm 2300 g!!!

• Hundini

Hej, mitt vatten gick i vecka 30+1, höll ihop till 33+3, då värkar kom och gick och tillslut fick jag värkstimulerande dropp och efter 12 timmar födde jag min lilla gosse vaginalt. 1905g och 44 cm lång.

• Malel

Dropp V.34+0. Födde vaginalt.

• FamiljenLindwall

Ja var på rutin besök på ul jag var beräknad till den 17/1 och det var ett tvilling par men då upptäkte dom att den ena inte levde . Så dom tog vattnet vid 12 men det hade inte hänt något till halv 5 så då satte dom dropp och det var det värsta jag varit med om inte att den ena hade gått bort .... Utan att kroppen inte var redo och jag måde jätte dåligt men vid 19:38 kom våran första prins på 2210g och 44 cm Tintin blev namnet och efter så kom lillebror på 2010g och 48cm och det blir ingen mer i gång sättning för min del har nu tre friska barn och ett änglabarn
    Mvh zandra

• FamiljenLindwall

Missade att skriva att grabbarna kom i v 35+2

• Mamman Anna

Jag blev igångsatt i vecka 35+1.
    Jag fick gel på livmodertappen två gånger och då hände ingenting. Efter 6 timmar sattes en skalpelektrod och då togs det hål på hinnorna. Helt plötsligt hade jag värkar var 3:e minut. Hade värkar i 2 timmar sen var vår lille son ute.
    Var helt inställd på att bli snittad innan man är nöjd med att jag fick föda vaginalt. Sonen vägde 1885 gram och var 45 cm lång.

Svar på tråden Ni som blev igångsatt och födde för tidigt...