• Mamma 0406

Normalt att en fyraåring tappar mycket hår?

Vår dotter tappar väldigt mycket har har vi märkt. Varje gång man borstar fastnar det massor av hår i borsten och man ser på tofsar och så att det fastnar. Försöker att ha utsläppt så ofta det går pga det.

Undrar om detta verkligen är normalt? Jag skrev en tråd tidigare om att hon alltid ätit dåligt och undrar om det kan ha något samband med detta? Hon är tex väldigt dålig på att äta grönsaker. Färska går bra men inte kokta. Över huvud taget är hon dålig på att äta lagad mat.

Hon har väldigt tunt hår fortfarande och det växer sakta.

• Svar på tråden Normalt att en fyraåring tappar mycket hår?
  • Licens To Kiss

Har du provat med vitaminer? Kan vara vitaminbrist.

• Mamma 0406

Nej vi har inte gjort det. Vad för vitaminer kan man ge till en fyraåring? De vanliga brustabletterna man köper i affären är väl för större barn? Finns det på apoteket för mindre barn kanske?

• Licens To Kiss
    Mamma 0406 skrev 2009-05-16 18:56:37 följande:
    Nej vi har inte gjort det. Vad för vitaminer kan man ge till en fyraåring? De vanliga brustabletterna man köper i affären är väl för större barn? Finns det på apoteket för mindre barn kanske?
    På hälsokost ska det finnas vitaminer för barn från 3 år. Inte säker. jag skulle gå in i en hälsokostbutik och säga att hon tappar mycke hår. Dom är kunniga oftast och kan föreslå nåt till henne.
  • Huskatt

Klart det inte är normalt att tappa håret i den åldern!
    Vitaminer och kost tillskott ska man inte ge barn utan att först träffat en läkare. För mycket av det goda kan ge otrevliga konsekvenser.
    Ring vårdcentralen på måndag och skaffa dottern en tid till läkaren.

• Licens To Kiss

Tid hos en läkare på vårdcentralen kan vara bra! 

• Mamma 0406

Hm, kanske ska ringa läkaren då. Men tror ni det är något allvarligt eller? Hon mår hur bra som hellst annars, springer och busar hela dagarna och är oftast glad.

Alltså hon tappar inte stora tussar, men det kommer en del i borsten när man borstat och som sagt när man tar ur toffsen ur håret brukar det vara på den. Men hon har väldigt tunna hårstrån, så de kanske lätt fastnar. Hon har lockigt hår och det blir lätt risigt. Kanske är jag som borstar för oförsiktigt? Fast jag försöker ta det försiktigt så det inte ska göra ont.

• snart tre

Man kan visst ge fyraåringar vitaminer - följ bara doseringsråden så är det ingen fara.

Tipsar om Mivitotal Kids - som är flytande, smakar apelsin- och ananas och innehåller alla vitaminer och mineraler som ett barn behöver. Kan med fördel blandas i juice om det kniper. Den innehåller heller inga konstigheter som många brustabletter gör.

Finns på hälskosten eller kan köpas på nätet, t ex här:

www.vitaminvaruhuset.se/shop/

Vad gäller håravfallet så är det svårt att säga vad det är. Börjar det dyka upp runda, kala fläckar så kan det handla om alopecia, som till exempel min son har. Det är en autoimmun sjukdom som tyvärr inte går att göra något åt. men på din beskrivning låter det mer som om det alla kan drabbas av när de stressar för mycket/äter för dåligt - nämligen att håret faller av mer än normalt. Uppsök en läkare och be dem kolla - de kan ta blodprover för att se om din dotter har någon näringsbrist eller om det kan röra sig om en födoämnesallergi som ni inte vet om och som hämmar näringsupptaget. Det kan också orsaka håravfall.

• sari

Jag har ställt frågor i en liknande tråd.
    Vårt barn tappar mycket hår just nu. Vi var till doktorn och han sa att i vårt fall så trodde han att det berodde på en kraftig infektion med feber för 3 månader sen. Men han visste inte säkert. Vi tog lite prover och har inte fått svar än. Det han kollade var järn och sköldkörteln. Proverna var bara för säkerhetskull sa han. Han menade att det var väldigt ovanligt att barn har sån stor brist på järn att de börjar tappa hår. Sköldkörtel borde ge fler symton än bara håravfall. Sedan finns det en sjukdom alopecia men vad jag hört så tappar man då hår fläckvis. Någon som vet om håravfallet kan var difust och det ändå är alopecia?

• Mamma 0406

snart tre skrev 2009-05-17 22:00:13 följande:

Man kan visst ge fyraåringar vitaminer - följ bara doseringsråden så är det ingen fara. Tipsar om Mivitotal Kids - som är flytande, smakar apelsin- och ananas och innehåller alla vitaminer och mineraler som ett barn behöver. Kan med fördel blandas i juice om det kniper. Den innehåller heller inga konstigheter som många brustabletter gör.Finns på hälskosten eller kan köpas på nätet, t ex här:www.vitaminvaruhuset.se/shop/Vad gäller håravfallet så är det svårt att säga vad det är. Börjar det dyka upp runda, kala fläckar så kan det handla om alopecia, som till exempel min son har. Det är en autoimmun sjukdom som tyvärr inte går att göra något åt. men på din beskrivning låter det mer som om det alla kan drabbas av när de stressar för mycket/äter för dåligt - nämligen att håret faller av mer än normalt. Uppsök en läkare och be dem kolla - de kan ta blodprover för att se om din dotter har någon näringsbrist eller om det kan röra sig om en födoämnesallergi som ni inte vet om och som hämmar näringsupptaget. Det kan också orsaka håravfall.
    Tack för tipset! Jag ska titta på sidan. Nej tror inte att det är alopecia vår dotter har, låter inte så på din beskrivning, men kan ju hända hon har brist på något då, så kan ju vara värt att kolla upp det.
  • Lovable

Mamma 0406 skrev 2009-05-17 20:48:50 följande:

Hm, kanske ska ringa läkaren då. Men tror ni det är något allvarligt eller? Hon mår hur bra som hellst annars, springer och busar hela dagarna och är oftast glad.Alltså hon tappar inte stora tussar, men det kommer en del i borsten när man borstat och som sagt när man tar ur toffsen ur håret brukar det vara på den. Men hon har väldigt tunna hårstrån, så de kanske lätt fastnar. Hon har lockigt hår och det blir lätt risigt. Kanske är jag som borstar för oförsiktigt? Fast jag försöker ta det försiktigt så det inte ska göra ont.
    Jag har precis samma "problem" med min dotter, på sistonde har hon fått jätte tunt hår och tappar mkt när man borstar och, precis som du säger, i tofsen.
    Min dotter har också tunna hårstrån och lockigt, det kan vara så att det är ett hårtyp problem kanske?
  • Pensée

Min 5-åring tappar också mycket hår. Flera hårstrån på kudden varje morgon. Borde kanske kolla upp det då?..

• softisch

vi ska till läkaren nästa vecka, pga att min dotter tappar mycket hår, är det ett blodprov i armen dom tar ? eller ett stick i fingret? han sa att de skulle kolla om hon har vitaminbrist, zink.

• SIL
    softisch skrev 2009-05-24 06:56:32 följande:
    vi ska till läkaren nästa vecka, pga att min dotter tappar mycket hår, är det ett blodprov i armen dom tar ? eller ett stick i fingret? han sa att de skulle kolla om hon har vitaminbrist, zink.
    Undrar samma sak. Har en son på 2,5 som har tappat så mycket hår att han har kala fläckar på huvudet. Som tur är har det börjat komma tillbaka hår på en del ställen. Ska till läkare på fred..
  • Tess the mess

Min dotter tappade mycket hår i vintras då hon nyss hade haft lunginflammation. Läkaren sade att det var vanligt att barn tappar mycket hår efter ex.vis lunginflammation eller andra liknande tillstånd. Om du vet med dig att ditt barn inte haft en kraftig infektion nyligen bör du kanske rådfråga läkare eller bvc.

• softisch

undrar fortfarande om ngn vet om det tas blodprov vill förbereda dottern isåfall kanske ringa och fråga läkaren

• snart tre

Ska de kolla värden av olika slag (sköldkörteln, näringsbrister etc) då handlar det om blodprovstagning men det är inte alltid vi fått göra det på samma gång. I bland får man remiss och komma tillbaka så det är svårt att svara på ovan fråga.

• Rydeeen

Min son äter hår. Han tar hårstrån överallt och stoppar dom i munnen. Han har gjort det sen han va liten. Tar från leksaks hästar dockor och människor.

Han hade ior som gosedjur när han va liten, han hade lite hår på huvudet och gosade med det. Trodde det berodde på att han inte hade så mkt hår själv.

Har hört att man har brist på något ämne när man gör så här. Någon som är i samma situation eller vet vilket ämne som saknas ??

Svar på tråden Normalt att en fyraåring tappar mycket hår?