• Analoga

Hur vet man om det är pollenallergi eller vanlig förkylnibng

Vår 5-åriga dotter är förkyld IGEN. Det var högst ett par veckor sedan hon blev kvitt den förra förkylningen, om ens det.

Hon är täppt i näsan, ganska mycket. Dock ingen rinnsnuva vad jag då märkt. Nyser ibland. Ingen hosta.

Kan det vara en vanlig förkylning som återkommer så här ofta? Eller hur yttrar sig pollenallergi egentligen?

(Vi har extremt mycket gult pollen här där vi bor just nu)

• Svar på tråden Hur vet man om det är pollenallergi eller vanlig förkylnibng
  • lincre

Min dotter 3,5 år har pollenallergi och på henne märks det framför allt genom att det kliar och rinner väldigt mycket i ögonen. hon nyser bara nån gång ibland. Vi fick flytande Clarityn utskrivet och det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra.
    Du kanske kan märka om det är allergi och det blir värre när ni är ute? Ibland måste vi gå in när det kliar för mycket i ögonen och då blir det ju bättre.

• Analoga
    lincre skrev 2009-05-16 22:13:17 följande:
    Min dotter 3,5 år har pollenallergi och på henne märks det framför allt genom att det kliar och rinner väldigt mycket i ögonen. hon nyser bara nån gång ibland. Vi fick flytande Clarityn utskrivet och det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra.Du kanske kan märka om det är allergi och det blir värre när ni är ute? Ibland måste vi gå in när det kliar för mycket i ögonen och då blir det ju bättre.
    Jag har inte märkt att det kliar i hennes ögon. Det kanske är en förkylning igen trots allt då?
  • lincre

Jag skulle nog gissa på en förkylning men går det inte över snart kan du ju alltid höra med en läkare. Håll koll på om det blir värre när ni är utomhus!

• ChinChin

Man kan lätt se om det är allergi eller förkylning om det kommer snor. Är snoret genomskinligt är det allergi. Är det gult eller grönt är det var, dvs bakterier i snoret och det är alltså en förkylning. Nu sa du att det inte kommer något ur näsan men att hon är täppt. Det kan också vara allergi. Om du märker att hon blir bättre när hon är inne, när hon nyss duschat, eller när det nyss regnat, då kan du misstänka att det är allergi. Pröva med att inte vädra sovrummet, och tvätta hennes hår innan läggdags (speciellt om hon har långt hår).

Svar på tråden Hur vet man om det är pollenallergi eller vanlig förkylnibng