• Anonym (missbruk?)

Behöver alvedon för att kunna somna!

I veckorna är det jag som har hand om dottern nattetid och då har jag inga som helst problem att kunna somna, men på helgerna tar min man henne. Det är då problemen börjar! Jag vet ju att jag då kan sova två hela hela nätter och ladda batterierna så att säga, men då låser sig något och jag kan absolut inte somna! Timmarna går och jag blir mer och mer desperat över att mina underbara sömntimmar blir färre och färre..
    Jag har de senaste helgerna tagit 2st alvedon på helgkvällarna för att kunna somna, då slappnar jag av och somnar inom en timme och sover oftast hela natten! Om jag vaknat efter ca 6 timmar har jag tagit 2 till.
    Hur skadligt kan detta vara? Tänker att sömntabletter är väl mer skadligt, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Behöver alvedon för att kunna somna!
  • Anonym (blomma)

Ja värkmedicin har ju något avslappnade i sig vet jag själv som tagit själv en eller två någon gång då jag haft ont i huvudet och svårt o somna.
    Man måste bara försöka skita i att ta dom. Är ju lätt och bli tablettmissbrukare också idag. Sen äter man o äter man o till slut fixar man att ta fler o fler för att uppnå effekt.

Bästa är ju som sagt att skita i och ändå lägga sig fast man får svårt o somna, så att kroppen inte vänjer sig.
    Dock tar jag inte mina på samma vis så som du börjat konsumera dem. Är för rädd att fastna i det. Precis som endel missbrukar Treo.

• Anonym (ssk)

Alvedon innehåller inget avslappnande ämne. De innehåller paracetamol som är smärtlindrande och febernedsättande. 

Kan det vara så att det har blivit en idé, att du tror att du inte kan somna utan dem?

• Anonym (nix)

Jag tror mer det är en placeboeffekt du får av alvedonen. Den har inget sådant ämne i sig som skulle göra dig tröttare.

• Anonym

Nej dom har som tidigare säger inte alls något avslappnande och lugnande i sig. Det är troligtvis bara en fixidé.

• Anonym (missbruk?)

Anonym (ssk) skrev 2009-05-16 20:16:05 följande:

Alvedon innehåller inget avslappnande ämne. De innehåller paracetamol som är smärtlindrande och febernedsättande. 
    Kan det vara så att det har blivit en idé, att du tror att du inte kan somna utan dem?
    Ja då är det säkert så att när jag tagit dem så slappnar jag av rent mentalt och somnar därför! Men kan det vara skadligt att ta 2 st varje fre-lör kväll just för att kunna slappna av? fast nu när jag fått veta att de inte inehåller något rogivande så kanske jag inte kan somna av dem längre..Vad sjutton kan man göra för att kunna slappna av och sova? Vill helst inte behöva börja med riktiga sömnpiller!
  • Anonym (ssk)
    Anonym (missbruk?) skrev 2009-05-16 20:31:53 följande:
     Ja då är det säkert så att när jag tagit dem så slappnar jag av rent mentalt och somnar därför! Men kan det vara skadligt att ta 2 st varje fre-lör kväll just för att kunna slappna av? fast nu när jag fått veta att de inte inehåller något rogivande så kanske jag inte kan somna av dem längre..Vad sjutton kan man göra för att kunna slappna av och sova? Vill helst inte behöva börja med riktiga sömnpiller!
    Det finns massor av bra tips på nätet:

http://www.vaknapigg.nu/tips.php

http://somnprogrammet.se/kbt_och_somn

http://www.somnproblem.se/

Bestäm dig för att testa EN metod och kör den ett tag. Se om den kan få dig att tänka i rätt banor och slappna av så att du kan sova gott.
  • Anonym (håller med)

Håller med anonym(ssk), men tillägger även att det inte på nåt sätt är farligt att ta 2 500mg:s alvedon med dessa intervall, så länge din lever är i gott skick. Men försök med pillerfria metoder först.
    Lycka till!

• Anonym

När jag skulle sluta med stilnoct så löste jag sudoku eller korsord i sängen innan jag skulle sova. Det kopplade bort en massa tankar som for i huvudet och det blev rent från tankarna som annars höll mig vaken. Idag kan jag knappt fatta pennan innan ögonlocken trillar ihop. Funkar otroligt bra, utan mediciner.

• Eisa

Testa något naturläkemedel?

Det är inte farligt att ta 2 Alvedon 2 kvällar i veckan, men onödigt om du inte har värk!

• Anonym (missbruk?)

Jag tror att jag har provat alla naturliga metoder samt även en massa olika naturläkemedel eftersom jag haft problemet länge. Dock är det nu först de sensate veckorna som jag upptäckt att det fungerar med 2 alvedon för mig..så det känns som att jag antingen får välja mellan detta eller gå till läkare och få sömntabletter..är bara rädd att jag blir trött och dåsig dagen efter när jag ska ha hand om min dotter om jag får sömntabletter!

• Anonym (Bitte)

Anonym (ssk) skrev 2009-05-16 20:16:05 följande:

Men det finns väl någon värktablett som gör att man somnar lättare. Var det magnecyl? Albyl? Det är dock många år sedan jag själv fick det tipset av en ssk och senare av en läkare. Prövade dock aldrig. Men det kanske var andra grejjer i tabletterna förr om tiden för jag gissar på att detta är någon slags gammalt 'husmorstips'.
  • Tavelkrok

Anonym (Bitte) skrev 2009-05-19 21:49:09 följande:

Men det finns väl någon värktablett som gör att man somnar lättare. Var det magnecyl? Albyl? Det är dock många år sedan jag själv fick det tipset av en ssk och senare av en läkare. Prövade dock aldrig. Men det kanske var andra grejjer i tabletterna förr om tiden för jag gissar på att detta är någon slags gammalt 'husmorstips'.
    De som innehåller kodein, som är en morfinsläkting, gör att man blir trött.
  • kaka123

Jag skulle rekommendera att du uppsöker en läkare och ber att få theralen utskrivet. Theralen är inte beroendeframkallande och räknas som en mycket mild sömnmedicin. Till skillnad från tex stilnoct så slår inte theralen ut dig fullständigt utan du blir mer lite dåsig 1-2 timmar efter intag. Jämför detta med stilnoct som verkar redan efter 15-30 min.

• Anonym (Bitte)
    De som innehåller kodein, som är en morfinsläkting, gör att man blir trött.
    Nej det var något man kunde köpa receptfritt på apotek. Är nästan 100 på att det var Albyl. Hade aldrig hört talas om det. Vet inte om det ens finns längre? Antar att det är något som fanns för lääänge sen.
Svar på tråden Behöver alvedon för att kunna somna!