gullenos skrev 2009-05-16 23:57:14 följande:
Om jag nu inte skulle få ett planerat kejsarsnitt som jag redan bestämt att jag vill ha, kan man då vägra genomgå en vaginal förlossning? exempel scenario; jag är på förlossningen och ska föda, men vägrar helt enkelt krysta m.m, vad händer då? kan dom tvinga mig ändå, eller gör kroppen som den vill och pluttar ut bebbin ändå?det handlar inte så mycket om att jag är rädd för smärta, mer att jag varit utsatt för sexuella övergrepp och kan knappt visa mig utan kläder, vill inte att nån tar på mig eller tvingar mig till något jag inte vill. ska självklart prata med bm ang detta, ville bara höra om någon annan har några erfarenheter.
Hej TS! Ville bara säga att jag är i samma sits som du, jag blev nekad snitt och nekad snittkontrakt för läkaren jag träffade tog inte min ångest på allvar. Även jag har blivit utsatt för övergrepp och finner det ytterst obekvämt med situationer som på minsta lilla vis kan påminna om detta. Har även varit med om två traumatiska missfall vilket lett till att situationer som kräver gynekologisk undersökning är lika med död för mig del.
Eftersom jag nu blivit nekat mitt snitt är min plan att vänta på att värkarna sätter igång och när jag kommer in på förlossningen direkt säga att jag vill ha ett snitt och helt enkelt vägra låta dom undersöka mig. Visst förlossningen kommer att fortgå som vanligt under tiden, men läkare och bm lär ju komma underfund med ganska snart att de inte kommer att kunna få mig på andra tankar och snitta istället. Har även fått ifyllt en aurorajournal där mina problem står, samt att min bm skulle skriva väldigt noggrant att läkaren vi träffat helt missuppfattat mig och att jag behöver få ett snitt om jag kräver detta.