• En bebis i magen

Har du nyligen blivit behandlad för svamp på brösten?

Vad har ni fått för behandling då?
    Jag och sonen har fått svamp och jag ringde släkting och bad om Mycostatin till mig och bebis. Väl på apoteket fick jag höra att krämen utgått och hon kunde inte svara på vad man gav istället. Mycostatin kräm utgick 2009-03-31.
    Vad har ni fått för behandling efter det?
    Nu tar jag av sonens lösning och penslar på mina bröst då det var samma koncentration.

• Svar på tråden Har du nyligen blivit behandlad för svamp på brösten?
  • Bliglin

Jag tycker att det som funkat bäst för mig var att blanda ett glas med Samarin (du vet, för magen) fast med lite mindre mängd vatten än vanligt och doppa två tops i... och pensla i munnen på bebbe och på brösten. Efter VARJE amning. Det funkade både snabbare och bättre än mycostatinkrämen...

Går ju med bikarbonat i vatten också, eller Vichyvatten, men jag och även syrran upplevde att Samarinindränkta tops var det bästa tricket mot svampen/torsken

• flingan79

hejsan!
    jag tar också lite hjälp här... hur länge körde ni m samarin? och en annan sak för en okunnig det står ju på förpackningen inte till personer som ordinerats saltfattig kost?? bebben ska ju inte ha nåt salt men det kan ju inte va farligt??
    prövar detta för min bvc har gett mej så hilma lite hjälp.. har fått det där lila med funkade bara på max inte på mej...

• Bliglin

Körde samarin av och till, vid behov. Typ t o m 2-3 dagar efter att svampen varit synlig i munnen, (i gommen såg jag oftast på min son.) Har också tänkt på detta med saltfattig kost, men samarinen ska ju penslas med, inte sväljas. Hur som helst så är det nog så lite så det knappast spelar roll. Min syrra är läkare för övrigt och även hon kör samarintricket på sin bebis och sina bröst, as we speak

• Morran09

Det som rekommenderas här är nu Daktar som är en receptfri kräm mot fotsvamp. Smörj in bröstvårtorna och området ikring morgon och kväll. Enda restriktionen är att vänta minst 30 min innan du ammar efter insmörjning annars måste man tvätta bort den. Till lillens mun var det vatten/bikarbonat-blandning som gällde (1dl vatten+1krm bikarbonat).

• flingan79

Tack! Det funkar kanon! Har haft mega problem som sagt och daktar har inte fungerat. Pratade m bvc igår och hon sa också att det inte är några problem.... Kunde hon inte sagt tidigare m samarin blev lite pisst...

• minneli

Misstänker att jag har svamp för jag har jätteont i bröstvårtorna och när jag ska amma gör det så ont så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Min dotter har även en vit beläggning på tungan. Kan det vara svamp? Tänker testa samarin nu som det står om i tråden. Man måste inte blanda nytt varje gång va utan man kan ha ett glas ståendes?

• Saknar min lilla

Men aaaajjjjj så ont det gjorde med samarin på bröstvårtorna??

• minneli

Det gjorde inte ont för mig med samarin på bröstvårtorna, iof så vet jag inte om jag har svamp... Hur mycket vatten tog du då? Det kanske blev för starkt eller nåt.

• Hemlighet

En bebis i magen skrev 2009-05-17 05:55:54 följande:

Vad har ni fått för behandling då?Jag och sonen har fått svamp och jag ringde släkting och bad om Mycostatin till mig och bebis. Väl på apoteket fick jag höra att krämen utgått och hon kunde inte svara på vad man gav istället. Mycostatin kräm utgick 2009-03-31.Vad har ni fått för behandling efter det?Nu tar jag av sonens lösning och penslar på mina bröst då det var samma koncentration.
    Jag smörjer mycostatin vätskan på mina bröst.
    Har hållit på i 4 dagar utan större skillnad*suck*
    Ingen skillnad i dotterns mun heller*suck*
    Baddar även med vichyvatten i hennes munn och på mina bröst.
  • väduren74

Det finns även tabletter typ Dalacin som man ger på amingsmottagningar mm om det inte fungerar med lokal behandling bara. Kan ju vara så att det går bort på bröstens utsida men att det finns inne i bröstet och även behöver behandlas inifrån så att säga.

• goldensea

Min bvc sköterska konstaterade svamp i munnen på min lillkille för några veckor sedan. Har kört med vichyvatten. Tycker inte riktigt att det hjälper än men fick rådet att ta på det en 7-8 ggr om dagen så jag får testa det. Själv ammar jag med amningsnapp och därför tror jag inte att svampen gått över till mig förrän nu. Jag försöker ju få honom att ta bröstet utan napp ibland och hade inte en tanke på att svampen kunde gå över till mig. Nu har jag dock fruktansvärt ont i ena bröstet när jag ammar. Jag pratade med bvc igår och fick då rådet att köpa daktar. Min man ska göra det på vägen hem idag. Jag tycker dock att det låter enklare med samarin och tänkte ha det som reservplan om det här inte fungerar.

Ni som använt samarin. Har ni haft problem med svamp inne i bröstet också eller bara utvändigt? Jag tycker att det känns som att det ilar/bränner ända bak i ryggen när jag ammar...

• Josephine78

Hej!

Jag fick canesten utskriven av min bvc sköterska pga svamp på brösten... Fungerade jätte bra och efter ca 4 veckor var det borta!

Två prinsessor har jag - Bianca -02 och Linnéa -09
Svar på tråden Har du nyligen blivit behandlad för svamp på brösten?