blodpropp vid kejsarsnitt
Är det någon som har hört talas om någon som fått blodpropp vid kejsarsnitt? Barnmorskan säger att det är en av de komplikationer som kan ske vid kejsarsnitt. Men vad innebär det egentligen?
Är det någon som har hört talas om någon som fått blodpropp vid kejsarsnitt? Barnmorskan säger att det är en av de komplikationer som kan ske vid kejsarsnitt. Men vad innebär det egentligen?
Information från Growing people:
"De flesta som får blodpropp har flera faktorer som ökar risken för blodpropp, så kallade riskfaktorer. De flesta av dessa kan man upptäcka i början av graviditeten och ge möjlighet till förebyggande behandling i god tid.
Hur vanligt är det?
Av 1 000 gravida kvinnor får i genomsnitt 1,4 en blodpropp under eller efter graviditeten. Det är en tiofalt högre risk jämfört med när man inte är gravid. Hälften av dem som får blodpropp drabbas under graviditeten (vanligen under andra hälften), den andra hälften under de tre första månaderna efter förlossningen.
De flesta blodproppar uppstår i benen, speciellt i vänster ben (venen från vänster ben går under aorta och kläms lättare till än på höger sida). Var sjätte kvinna med blodpropp får också en propp i lungans blodkärl på grund av att en bit av blodproppen lossnar och transporteras med blodet förbi hjärtat till lungan. Det kallas lungemboli och kan vara livshotande.
Varför ökar risken för blodpropp under graviditeten?
Under graviditeten förändras blodets levringsförmåga så att det levrar sig lättare. Det är med stor sannolikhet ett skydd mot stora blödningar under graviditeten och speciellt under förlossningen.
När fostret växer kan blodkärlen i bäckenet klämmas till, vilket leder till sämre blodcirkulation i benen. Många ökar också i vikt under sin graviditet. Dessa naturliga fenomen gör att risken för blodpropp ökar."
och
"Om du får havandeskapsförgiftning eller om du blir förlöst med kejsarsnitt ökar risken för blodpropp i efterförloppet (de närmaste månaderna efter förlossningen) med 5 gånger. Även rökning är en riskfaktor för blodpropp - ju mer du röker desto större risk. "
Som synes, ökad risk men ändå inte jättestor.
Bra info!!! Men hur upptäcks pblodpropp?
Det är väl att man får en väldig värk där den finns oftast, och att det blir svullnad och så. Som jag förstår det så missar man inte att man har blodpropp, utan det gör rejält ont.
Har hört att vissa kvinnor som bedömts vara i riskgrupp har fått blodförtunnande efter kejsarsnitt för att minska risken.
Efter mitt snitt sa de bara till mig att gå upp och röra på mig så fort som möjligt för att miska risken och för att hjälpa läkningen på traven. Sen var det liksom inget mer snack om proppar och annat.
Jag fick sju sprutor i benet (en varje dag) förebyggande mot blodpropp. Hade jag åkt hem tidigare skulle jag fått med mig sprutorna hem sa sköterskan.
//08Mamma
Blodpropp efer snitt är ovanligt som många redan har skrivit. Har info om det från Karolinska som jag kan leta fram om du vill? Annars fick du ju en bra källa i Läkartidn ovan.
Jag fick inte fragminsprutor efter mitt planerade snitt.
Jag fick inga sprutor efter mitt akuta snitt. MEN det är jätteviktigt att gå upp o röra sig efter vilken operation som helst, o jag tror det är för cirkulationens skull. Så de kommer säkert be dig att gå upp o gå. De som fått propp har många ggr rört sig för lite.