• Indiansommar

Vad ska vi bjuda på till 35-40 pers?

Vi ska ha kalas/fest och det kommer 35-40 personer nu i juni. Vår tanke är att gamla & barnfamiljerna kommer på dagen och "party folket" på kvällen.

Nu behöver jag tips på vad vi kan bjuda på till mat både på dagen och kvällen!! Det behöver inte vara samma mat. Ca 15 pers på dagen och resten kommer på kvällen. Det måste vara enkel mat som jag kan fixa hemma vid spisen och som inte är lång kok! Till efterätt blir det kaffe och tårta.

OBS!! Ingen fisk, skaldjur och vegetarisk mat.

Bombadera mig med goda förslag nu!!!!

• Svar på tråden Vad ska vi bjuda på till 35-40 pers?
  • Hedebris

vi gjorde flygande jacob nu när vi hade 25 pers på middag.

jätteenkelt.
    kycklingen och baconen kan man förbereda dagen innan.

samma dag bara blandar man cremefraige och grädden. i med chilisåsen. Häller det över kycklingen (och bananen om man vill ha det) in i ungnen.

sätt på ris.

Sen när det är 5 min kvar på flygande jacoben (som ska vara inne i 20 min) så häller på man på bacon och nötter.

Vi gjorde 5 formar totalt och satte in dem i ugnen 2 och 2. Gick superbra. om du är intresserad kan jag lägga in hela receptet

• LindaLii

Vad sägs om en kall buffé med fläskfilé och rostbiff och liknande? Går att förbereda innan och man behöver inte stå vid spisen hela dagen eller timmen innan gästerna kommer och eftersom det är kallt behöver man inte anpassa tidpunkten att äta efter när maten är klar Är du intresserad kan jag ge dig tips på rätter min mamma brukar göra. Hon har ofta kalla bufféer när hon bjuder många  

♥♥♥♥ Mamma till Max 3/8-06 och Hugo 22/4-08♥♥♥♥
  • spidermanmamman

Pastasallader. tex kyckling fetaost oliver soltorkade tomater
    skinka mozzarella tapenade

Tapas: oliver, skinka, tortilla, starka korvar, potatis i aiolisås mm plockmat

Pajer.

lasagne. spagetti o köttfärsås (enkelt men gott) carbonara.

Smörgåstårta.

TACOS!! går alltid hem.

• Spättan i Midgård

Vi brukar ganska ofta ha mycket folk hemma på mat, då vi är en stor familj
    Vi brukar bjuda på lite olika, men några tips är:

*Tacos
    *Pajer av olika slag
    *Pasta sallad
    *Kallskuret, som skinka, kycklinglår, rostbiff, och potatissallad

Hoppas ni får en trevlig fest! 

• Indiansommar
    LindaLii skrev 2009-05-17 11:53:42 följande:
    Vad sägs om en kall buffé med fläskfilé och rostbiff och liknande? Går att förbereda innan och man behöver inte stå vid spisen hela dagen eller timmen innan gästerna kommer och eftersom det är kallt behöver man inte anpassa tidpunkten att äta efter när maten är klar Är du intresserad kan jag ge dig tips på rätter min mamma brukar göra. Hon har ofta kalla bufféer när hon bjuder många  
    Inboxa gärna!!!
  • Indiansommar

Tusen tack för alla goa grejer!!

Något mera tips på varm enkel mat tar jag också tacksamt emot!!

• Spättan i Midgård

Om man har tillgång till en stor grill eller fler små, kan ju ett tips vara att man köper lite korv, köttbullar, kött, grönsaker och lägger i stora skålar, så får var och en göra sitt egna grillspett... Och sedan ha lite bröd och sallad till!

• Markisa
    Luttis skrev 2009-05-18 21:42:19 följande:
    Visserligen ska du har tårta till efterrätt, men vi hade sådana här till kaffet på min mas trettioårsfest och de var en succe - bakmammorna.blogspot.com/2009/05/mera-cupcake...
    Jag hittade inte receptet till cup cakesen? Finns det där på deras sida?
  • Minirai

fransk potatissallad är grymt gott, tomat- och löksallad (eller med fetaost och oliver för grekisk touch), grilla en gris kanske (fast man kan köpa den rökt och klar så egentligen värmer du den bara)? ahaa såg att du skrev hemma vid spisen, hade ni en trädgård hade det varit perfa!

ska du fixa hemma så köp ett gäng korvar, typ chorizo, merguez och allt vad de heter. de kan du säkert steka i förväg och hålla varma i ugnen.

är tanken att folk ska sitta ner och äta eller ska de mingla?

vad har du för budget?

/Mini

• Mini Pantern
    Jag vill gärna ha tips på kalla buffeer. Ska ha studentmottagning den 12 juni och tänkte på ha kall buffe. Vill du inboxa mig lite tips är jag tacksam.
    Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • olleomaxmamma
    Jag skulle gärna vilja höra vad det är din mamma brukar bjuda på, låter hemskt gott med dina förslag. Ska själv ha fest för ca 40 personer i juni.
  • Cissi E

Förra helgen bjöd vi på en kall buffé då sambon fyllde jämna år. Vi var 36 vuxna och 9 barn. Till barnen hade vi köpt korv och korvbröd (om de inte ville ha av buffén). Icas tidning buffé hade flera bra recept där jag gjorde nedanstående och båda blev jättegoda. Det är teriyakimarinerad rostbiff och kycklingfilé med tomat och oliver. Kycklingen tillagades i ugnen dagen före och rostbiffen köptes färdig.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=358063

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=666721

Till det hade jag både pastasallad och couscoussallad (gjorde alldeles för mycket av båda), 2 pajer (gjord i förväg och legat i frysen), baguetter, ostar, tzatziki, hoummos, oliver, skivad ölkorv samt grönsaksstavar och majs.

• Luttis

Markisa- ja receptet ska finnas där. jag har gjort dem med oreokakor och cream cheese, jättegott!

tänkte på en annan grej. man kan göra små kycklingspett som man steker hasdtigt i sweetchilisås så de får en yta och sedan steker färdigt i ugnen. är nog ett ica recept också tror jag.

• Indiansommar
    Minirai skrev 2009-05-23 01:23:43 följande:
    fransk potatissallad är grymt gott, tomat- och löksallad (eller med fetaost och oliver för grekisk touch), grilla en gris kanske (fast man kan köpa den rökt och klar så egentligen värmer du den bara)? ahaa såg att du skrev hemma vid spisen, hade ni en trädgård hade det varit perfa!ska du fixa hemma så köp ett gäng korvar, typ chorizo, merguez och allt vad de heter. de kan du säkert steka i förväg och hålla varma i ugnen.är tanken att folk ska sitta ner och äta eller ska de mingla?vad har du för budget?/Mini
    Tanken är att alla ska sitta ner och äta. Vi har trädgård, men helstekt gris känns inte som ett alternativ den här gången, men det var ett kul tips till en annan gång!!
    Jag har ingen direkt budget, men vill ha det rätt så billigt för vi har mkt utgifter nu i juni.
Svar på tråden Vad ska vi bjuda på till 35-40 pers?