• Freiya

    Bilbarnstol i Volvo 945?

    Vi köpte en Volvo 945a av svärfar. den är från 91. skulle nu sätta in barnstolarna, har 2 st britax secura, och upptäcker att det finns ju INGENTING att fästa remmarna i bakom passagerarsätet?!
    Är det nån som har en likadan bil? Hur har ni löst det?
    Har alla bilbarnstolar såna remmar som man fäster med som Securan har? dvs som bilbälten som man fäster i sätet framför? Ska vi kanske köpa en annan stol?

    blir så förbannad, volvo verkar inte va jätteintresserade av att man ska kunna fästa barnstolar nånstans, inte ens våran v70 har nånstans att fästa stolarna i, eller isofix heller för den delen, så där får vi sätta dem i fästena för stolen framför, men det går ju inte på 945an..!

    är det nån som har några tips? skulle va väldigt tacksam isf :)


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Svar på tråden Bilbarnstol i Volvo 945?
  • Cecci78

    det går att montera fästöglor, finns billigt på Biltema. Vi använder ibland en 240 från -92 och det finns inga fästöglor i den heller, det kom -93 i alla volvos bilar tror jag så i alla v70 bör det väl finnas? konstigt.

    en del stolar kan man fästa remmarna i stagen mellan stolens säte och ryggstöd, det står i beskrivningen om det går. Man gör en ögla runt dem. Hm, det var inte lätt att förklara, men kolla tex på bruksanvisningen för Britax two way, finns på deras hemida, för den går att fästa så.

  • Joico

    ALLA bilbarnstolar har förankringsband (om de inte har isofix) dvs. typ bilbälten som fästes i något. Jag vet faktiskt fler som fäster banden i framstolens glidskenor än i ögglor. Du kan nog sluta vara förbannad på enbart Volvo, det är lååångt ifrån bara dom och långt ifrån bara den modell ni har

    Man drar förankringsbandet under skenan som framstolen glider på och sedan drar "spännet" (den som klickas i bilbarnstolen) genom ögglan i andra änden på bandet. Detta står, som sagt, beskrivet i bruksanvisningen för stolen sid 10 här britax.se/pdffiler/Two-Way%20Plus%20Se.pdf

    Annars kan ni dra genom ryggstöd och sits på stolen framför.. de står också beskrivet där

  • Freiya

    tack för svaren! ska kolla instruktionsbokslänken, jag hittar inte våra här hemma.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Freiya

    nu var jag ute och provade, och jaaa det funkade! trädde in öglan mellan sitsen och ryggstödet. det blev kanon. tack för hjälpen!


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Bilbarnstol i Volvo 945?