• cornelia74

Någon som är kunnig inom Brittisk korthår?

Vår katt Doris ska få ungar vilken dag som helst, och vi är så nyfikna på vilka färger som väntas. Hon är bruntabbymaskad och pappa Bosse är lila.
    Någon som på rak arm vet vilka färger som vi kan vänta oss av denna kombination? Och någon som vet ungefär hur många ungar i snitt det brukar bli per kull..hon är 1 år.

• Svar på tråden Någon som är kunnig inom Brittisk korthår?
  • ming

Om jag inte minns fel, så kan det bli så här:

Brunt är dominant, så om den recessiva genen mamman har också är brun så kommer alla ungar att bli bruna. Är hennes recessiva gen blå så kommer ungarna att bli antingen bruna eller blå.
    Men eftersom pappan är lila så finns det möjlighet att ungarna blir choklad eller lila. Tror jag. Där är jag inte helt säker, det var ändå ganska länge sen jag läste på om detta.
    Angående tabbygenerna vet jag faktiskt inte.

Hoppas det blev till nåååååågon hjälp iaf.

• ming
    EKJ76 skrev 2009-05-18 09:08:30 följande:
    Britten nedärver väl knappast färger annorlunda än andra raser? www.kattgenetik.se/
    Det var väl ingen som påstod det heller?
  • Rigmor Mortis
    ming skrev 2009-05-18 09:31:33 följande:
    Det var väl ingen som påstod det heller?
    Öhm, nej? Jag menar att det inte är så svårt att hitta info om hur katter nedärver färg
  • mitchi

det blir blandat tror jag. vad jag vet så brukar det bli de.

• ming
    EKJ76 skrev 2009-05-18 09:50:04 följande:
    Öhm, nej? Jag menar att det inte är så svårt att hitta info om hur katter nedärver färg
    Kanske bättre att skriva det du menar då.
  • Madeleonten

Kattungarna kan endast bli choklad om BÅDA föräldrarna bär choklad och lila om båda bär choklad och dilution.

• cornelia74

Nu har Doris ungar äntligen kommit!
    6 stycken fantastiskt söta små godingar..
    Vad jag kan se så är det två lila, en helbrun (choklad väl?) och tre sköldpaddor (bruna m röda fläckar)..

Superfina!

Svar på tråden Någon som är kunnig inom Brittisk korthår?