• Takhiza

Ni som tog INTENSIVKURS när det var dags för körkort:

Hur mycket hade ni kört innan?
    Hur mycket teori hade ni pluggat?
    Vilket år var det?
    Vad kostade det?

Själv börjar jag på intensivsutbildning i morgon och är jätte nervös. Tänk om jag inte är tillräckligt bra? (ska träffa dem för en "utvärdering" imorgon) Tänk om det tar för lång tid. Har fått jobb så måste liksom skaffa det för att ta mig dit osv. Börjar i juli.

• Svar på tråden Ni som tog INTENSIVKURS när det var dags för körkort:
  • koinkidink

Hej, hur har det gått?

Jag tog körkortet för två år sen ca.

Innan dess hade jag typ kört lite runt på parkering, backat och parkerat bil. Thats it. Inte läst teoribok eller nånting.

Det enda jag gjorde var att köpa en sån där körkorts DVD grej på Åhlens, och så gjorde jag den ungefär en miljon gånger.

Sen åkte jag till Söderhamn på intensivkurs, råpluggade teori och körde där.

Efter en och en halv vecka åkte jag hem, skrev provet, klarade det. Åkte tillbaks till Söderhamn, körde upp, klarade det.

Kostade mig ca. 16.000 tror jag det gick på.

• Swompi

jag tog mitt kk för ca 2 år sen. va på intensivkurs i fagersta.
    jag hade bara kört litegran när ja kom upp dit men det gick jätte bra.
    vi körde ca 2 timmar om dagen sen satt jag vid datan några timmar på dagarna.
    jag betalade ca 12 tusen för mitt kk ink uppkörning o halka.
    klarade allt på en gång.

vart ska du ha din kurs?

• misscupcake

Hej!

Jag är gravid i 27:e veckan, jag tog körkortet igår - vilken lycka :)

Tog en intesivkurs på 2 veckor. Hade nästan inte kört alls innan, men så pass att jag kunde växla någolunda.. Köpte en körkortsskiva som jag pluggade på datorn i ca 2-3 veckor innan utbildningen.

Sedan körde jag 2-4 lektioner om dagen i två veckors tid, tog ledigt helt från jobbet så när jag inte körde satt jag på trafikskolan och pluggade på deras prov på datorn.

Både teorin och körningen gick galant, kostade dock en del. Med teoriböcker, riskutbildning, handledarkurs (om du ska köra hemma), halkbana, körlektioner och diverse kostnader slutade det på 20-tusen. Men det var det värt :)

• tintilar

Hur mycket hade ni kört innan?
    - Jag hade kört till och från under ett halvår. Mest motorväg/landsväg. Ingenting i stan eller liknande. Bara landsbygd/liten ort.

Hur mycket teori hade ni pluggat?
    - Jag hade läst igenom boken en gång och gått en kurs i skolan i körkortsteori. Dock var jag inte närvarande på dessa lektioner mer än kanske 3-4 ggr av olika anledningar.

Vilket år var det?
    - 2005.

Vad kostade det?
    - Jag vet inte exakta summan men med boende, halkkörning, uppkörning, skrivning samt 3 extra lektioner dagarna innan uppkörningen slutade det på nästan 10 000kr. Boende fanns i samma hus som skolan. En äldre damsom hyrde ut ett rum med egen ingång och toalett.

Jag kan säga att jag var på skolan varje dag och gjorde div uppgifter. 3 teorilektioner ingick iof i min intensivkurs men förutom dem hade de datorer där jag kunde göra "förprov" samt pappersprov osv. Så jag pluggade ganska intensivt. Intensivkursen var många mil hemifrån så jag hade inget annat att göra än att plugga, kolla på tv och shoppa.

Första lektionen fick läraren köra bilen till en lugnare plats för jag vågade inte köra ut från parkeringen (detta var inne i Borlänge så ingen jättestad). Så osäker var jag. Vi körde till ett bostadsområde och tränade där. Mao, man måste inte vara jätteduktig, men man bör ju kunna hantera koppling, växlar, broms, ljus/blinkers och bilens placering. Men de är väldigt förstående och tar en sak i taget.

• tintilar

Ang jobbet. När du väl gjort kursen kan du ev få tid att göra skrivningen direkt - om du har tur. Men sen måste du vänta 1 månad efter provet innan du får köra upp. Så räkna inte med att dukommer hem från kursen med ett körkort i handen. Tyvärr.

• malinka2
    tintilar skrev 2009-06-03 15:55:44 följande:
    Ang jobbet. När du väl gjort kursen kan du ev få tid att göra skrivningen direkt - om du har tur. Men sen måste du vänta 1 månad efter provet innan du får köra upp. Så räkna inte med att dukommer hem från kursen med ett körkort i handen. Tyvärr.
    Tror dom ändrat det iår. Nu är det tvärtom, man kör upp o skriver teori samma dag
  • Jag är den bästa mamman dom har
    tintilar skrev 2009-06-03 15:55:44 följande:
    Men numera bokas det ju uppkörning 30 minuter ca efter att du gjort teorin även om du inte klarar teorin
    jag ska nämligen göra teoriprov nu den 30 och även uppkörning och är det så att jag inte klarar teorin har jag 2 eller om det var 3 månader på mej att klara teorin annars måste jag göra om allt från början
    021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 malinsgraviditet.blogg.se
  • malinka2

Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-06-03 16:01:39 följande:

Men numera bokas det ju uppkörning 30 minuter ca efter att du gjort teorin även om du inte klarar teorinjag ska nämligen göra teoriprov nu den 30 och även uppkörning och är det så att jag inte klarar teorin har jag 2 eller om det var 3 månader på mej att klara teorin annars måste jag göra om allt från början
    Vet du om det är samma tvärtom? Om man inte klarar uppkörningen men teorin, har man tre månader på sej då oxå?

Jag ringde frågade och fick då det svaret från vv eftersom jag inte fattade varför jag skulle betala uppkörningen om jag kuggde på teorin och då fick jag den förklaringen

Det är samma för dom som gjort halkan innan 1 april tror jag det är så måste man göra en tillägs del på en körskola och dels som min halka räcker till september i år har blivit förlängd med 3 år

• Mozarts Nachtmusik

jag har =)
    Hur mycket hade ni kört innan? inte många minuter

Hur mycket teori hade ni pluggat? bonniers trafikskola på datorn

Vilket år var det? um.. snart 6 år sen

Vad kostade det? under 10 000 vet jag iaf

• Runguska

Min man tog en intensivkurs. Han körde ungefär 200 mil privat innan och under tiden (på kvällarna).

Teorin gjorde han genom att läsa genom boken samt göra Bonniers Trafikskola på datorn massor.

Förra året var detta.

Han klarade såväl teori som körning på första försöket.
    Priset vet jag faktiskt inte.

• malinka2

Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-06-03 16:59:25 följande:

Det är samma för dom som gjort halkan innan 1 april tror jag det är så måste man göra en tillägs del på en körskola och dels som min halka räcker till september i år har blivit förlängd med 3 år
    Det är nån riskutbildning dom lagt till som jag förstått det, om man kör rattfull, med mobil osv. bara teori dock
    malinka2 skrev 2009-06-03 17:06:51 följande:
    Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-06-03 16:59:25 följande: Det är nån riskutbildning dom lagt till som jag förstått det, om man kör rattfull, med mobil osv. bara teori dock
    ja precis har gjort den och jag lovar man ska inte skämta när man gör den hmmgjorde det och det va inte uppskattat
  • malinka2

Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-06-03 17:11:08 följande:

ja precis har gjort den och jag lovar man ska inte skämta när man gör den hmmgjorde det och det va inte uppskattat
    Ha ha kan tänka mej det Tar åt mej tipset tills det blir min tur
  • Takhiza

Nu har jag fått tid till uppskrivning och uppkörning. De kommer inte ske samma dag utan med 13 dagars mellanrum. Min uppkörning kommer ske dagen efter att jag börjat på nya jobbet så mamma är snäll nog att köra mig tills jag har det

Om jag tar det på första försöket kommer de att landa på 12.000:-

• tintilar

Jaha, är det så nu? Va skönt. :) Jag fick åka hem 1 månad från borlänge till sthlm och sen tillbaka bara för uppkörningen. Och efter som att det gått 1 månad behövde jag ta 3 lektioner till för att känna in bilen o så. Det kostade ju också. Bra ändring.

Svar på tråden Ni som tog INTENSIVKURS när det var dags för körkort: