• 840903

Chihuahua långhårig frågor??

Hej ska snart kpöa en långhårig blandning mellan chihuahua och papillon.
    75 % chi och resten pap.
    Skäller dessa hundar mycket? Kan man klippa deras päls så den blir kortare om man inte vill ha den så lång?
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Chihuahua långhårig frågor??
  • ming

Sånt här bör du väl ha tagit reda på redan innan du har bestämt dig för att du ska köpa en specifik ras eller rasblandning.
    Jag tycker att du ska gå in och läs på de respektive rasklubbarnas hemsidor.

• LJ87

jag har själv en renrasig långhårig chihuahua o de e klart man kan klippa pälsen om man vill, men varför inte köpa en korthårig om man nu inte vill ha en långhårig hund????

Ja de skäller ganska mycket.. inte hela tiden men chihuahuor har grymt mycket vakt i sig (kan man inte tro på storlkene men det är vakthundar rakt igenom).. så fort han hör något ljud så skäller han....

Håller med förre talaren, varför kollade du inte upp sådant här innan??? att skaffa hund är ju inget man bara gör, är fktiskt ett väldigt stort ansvar.. hunden (speciellt småhundar) beräknas leva i genomsnitt i 15 år, vilket är en ganska lång tid!!! Själv läste jag allt om chihuahuor innan jag skaffade min.. jag var också och besökte 3 stycken olika uppfödare innan jag bestämde mig för jag ville se hur hundarna vr i verkliga livet o inte bara på bild eller film!!!

En chihuahau behöver precis lika mycket uppfostran som en stor hund, om inte mer, de är vansinnigt envisa (ibland har jag varit alldeles skogstokig på min o han har ändå inte brytt sig ett dugg). man måste ha ett väldigt stort tålamod o lägga ner mycket energi.. för detr finns inget värre en ouppfostrad liten hund, speciellt inte en chihuahua som har ett ego större än en pitbull!!!

• HjärterEss

Du köper ingen chihuahua utan en blandras!!!

Tycker också du ska läsa på om hundar rent allmänt och lär dig så mycket det bara går!

• 840903

Jag kan om raserna. Undrade bara om era var skälliga och om ni brukade klippa dom...
    Men ursäkta att jag frågade...
    Har haft flera små hundar men inte just en sån blandning...

• LJ87

nej klart du skafråga men de lät som du inte läst på någotnting... men jag undrar varför du inte köpte en korthårig istället de lät nämligen som du inte ville ha kvar pälsen på hunden...

• 840903

Jo jag vill ha päls på den. Men vill korta den lite om den blir för lång...
    Bor långt i norr så det är därför jag vill ha en långhårig, blit lite varmare då...

• köttbullelydnad

Hur skälliga de är beror oftast på hur du fostrar dem. Däremot är det mycket vakt i bägge raserna, vilket man bör vara medveten om från srtat. Upplever inte nån av raserna som mer skälliga än nån annan, men ofta kommer de undan med sina felbeteenden för att de är så "små och söta". Sveriges första lydnadschamp var ju en pappis, så man ska aldrig ta för givet att de inte går att fostra.
    Angående pälstrimm så bör du vara väl medveten om att när du väl börjat så måste du fortsätta. Pälsen stimuleras och växer så trimm får ske regelbundet. Men förstår inte riktigt varför man skaffar "långhåriga" raser/blandningar om man inte är intresserad av pälsvården som krävs i form av daglig borstning. Pälsen skyddar även både mot värme samt kyla, så den fyller dubbel funktion.

Svar på tråden Chihuahua långhårig frågor??